La Comissió de Festes de Sant Andreu i diverses entitats expressen discrepàncies profundes amb l’Ajuntament del Districte sobre diferents aspectes: finançament, burocràcia i durada de la festivitat.
La Comissió de Festes de Sant Andreu de Palomar i les entitats que organitzem els actes de Festa Major exposem que:
• la Comissió de Festes de Sant Andreu Palomar es va reunir amb Districte al mes d’abril per a parlar de la Festa Major i que es van acordar les dates de Festa Major, essent aquestes del 25 de novembre al 8 de desembre. A la mateixa reunió els representants de Districte van informar dels canvis de terminis de presentació de documents (llicències) entre d’altres aspectes. La Comissió de Festes de Sant Andreu de Palomar va expressar la situació del finançament insuficient per a portar a terme els actes que es promouen, i que aquesta situació es porta arrossegant des de fa 10 anys. En finalitzar ens emplacem a una altra reunió.
• La Comissió de Festes de Sant Andreu de Palomar, el mes de maig convocà a les entitats per explicar tots els canvis administratius que ens va requerir Districte i es va plantejar el tema econòmic (finançament insuficient). Bona part de les entitats presents van manifestar el seu malestar, tant a nivell econòmic com amb els terminis de presentació de documentació, i que s’elaborés un escrit (manifest) exposant les inquietuds que ja portem arrossegant des de fa una colla d’anys.
• La Comissió de Festes de Sant Andreu de Palomar va valorar internament la proposta d’algunes entitats de fer un manifest, acordant que es deixava en pausa a l’espera de la reunió econòmica que el Districte ens va emplaçar a fer durant el mes de juny.
• A la reunió del mes de juny es va parlar de diferents àmbits de la Festa Major (logística, llicències, emplaçaments, informació,…). Gairebé al final de la reunió se’ns comunica que la Festa Major no pot durar més de 12 dies atenent a criteri de ciutat; que en el tema econòmic no hi ha canvis, fet que implica que es dona resposta a les peticions de la Comissió de Festes de Sant Andreu de Palomar.
La Comissió de Festes de Sant Andreu de Palomar va fer una contraproposta, ja que s’havia fet oficial i aprovat el mes d’abril les dates de Festa Major. Es va preguntar si l’escurçament era un tema normatiu o una recomanació. La resposta dels representants de districte va ser que era una recomanació.
La Comissió de Festes de Sant Andreu de Palomar va fer una contraproposta basada en mantenir enguany les dates de la Festa Major 2022, aprovades al mes d’abril. La resposta de Districte va ser un rotund NO. Els motius exposats pel NO del Districte són: a) Segueixen la recomanació de la comissió tècnica que les festes majors no poden ser de més de 12 dies; i b) No cal modificar ni incrementar l’aportació econòmica que hauria de fer el Districte per l’increment de dies i d’activitats durant la festa major.
La Comissió va detallar que enguany hi ha un fort increment del cost de la vida, que no només hi ha festa major (Haima reial, cavalcada i carnestoltes), que per calendari aquest any hi ha dos dies més però que altres anys la festa major és més curta, que l’aportació municipal no cobreix els actes que es porten a terme i que districte manté la mateixa aportació des de fa molts anys.
A partir d’aquí, la Comissió de Festes de Sant Andreu de Palomar va convocar amb caràcter d’urgència, a una assemblea extraordinària, a les entitats per explicar el nou escenari. Un cop explicat, les entitats decideixen convocar amb caràcter d’urgència a les persones responsables de Districte per a que expliquin a les entitats la reducció de dies de Festa Major i els aspectes econòmics.
Se’ls convoca amb 15 dies d’antelació, perquè s’ho puguin agendar, preparar i parlar i així assistir a la reunió convocada.
A 24h de la reunió del dia 5 de juliol, la presidenta de la Comissió de Festes de Sant Andreu de Palomar rep una trucada per dir-nos que no assistirà ningú en representació del Districte i se’ns emplaça a una possible futura reunió, sense termini ni dia i hora.
Avui, la Comissió de festes, ha rebut un correu electrònic de la Gerenta de Districte informant que no assistirà cap persona de Districte a la reunió amb les entitats i que proposaran alguna data per una futura reunió (no s’especifica si només amb la Comissió de festes o amb totes les entitats).
El dia 5 de juliol a les 20:00h a la SCE La Lira ens presentem la Comissió de Festes de Sant Andreu de Palomar i totes les entitats i passats 10 minuts s’inicia la reunió, sense cap representant del Districte.
Des de la Comissió de Festes de Sant Andreu de Palomar i totes les entitats de Sant Andreu de Palomar exposem i denunciem la ignorància i deixadesa del Districte vers al teixit associatiu del Poble de Sant Andreu.
Esperem que aquest fets exposats siguin valorats i entomats de manera constructiva i no destructiva pel bé del teixit associatiu que és el que fa Poble.
Un Poble sense les seves entitats, no és Poble.
Un Poble sense el seu Ajuntament, no és Poble.
Un Poble amb les seves entitats i el seu Ajuntament, és un gran Poble, i això és el que volem que sigui Sant Andreu de Palomar.
Entitats adherides al manifest:
- Associació de Puntaires del Districte de Sant Andreu de Palomar
- Esbart Maragall del Casal Catòlic de Sant Andreu de Palomar
- ADEGG (Associació per la defensa de la Gent Gran)
- Casal Catòlic de Sant Andreu de Palomar
- La Lírica de Sant Andreu
- Diables del Mercadal Infernal
- Agrupament Escolta Jaume I
- Penya Barcelonista 100×100
- Associació de Veïns de Sant Andreu de Palomar
- Associació de veïns Sant Andreu Nord Tramuntana
- A.E.i.G. Gregal.
- Diables de Sant Andreu
Fotografia: imatge de la Festa Major de 2017 | Districte de Sant Andreu