Aquest grup de veïns de l’entorn de la Plaça Marià Brossa manifesta públicament que l’Ajuntament no ha complert els pactes compromesos amb ells i que l’’excés de circulació rodada a la zona en lloc de minvar ha augmentat.
Dos anys i mig després de la reurbanització del primer tram de carrer Gran de Sant Andreu, les veïnes i veïns dels carrers Agustí i Milà, Segarra, Servet, Arbúcies i Matagalls seguim patint un gran volum de trànsit per unes vies que no han estat dissenyades per això, a causa de la mala planificació i la deixadesa que heu mostrat des del govern del districte.
Seguim funcionant com l’artèria
El darrer recompte veïnal fet per la Plataforma per la Distribució del Trànsit ens indica que, malgrat el canvi de sentit del carrer Gran entre els carrers Malats i Joan Torras que es va aconseguir gràcies a les protestes de la gent, el volum de trànsit a l’entorn de la Plaça Marià Brossa continua essent molt excessiu. Es tracta de carrers pacificats, de prioritat pel vianant i on els vehicles passen a escassos 2 metres de les finestres d’alguns habitatges: Agustí i Milà: 3110 vehicles diaris. Servet: 1156 vehicles diaris.
L’estudi immobilitzat
Per altra banda, i també fruit de la campanya popular per la Distribució del Trànsit, el Districte us vau comprometre a engegar un estudi de mobilitat on s’abordés la problemàtica global de trànsit a nivell de Sant Andreu i que havia d’esdevenir la solució a tots els problemes. En un principi vam confiar que aquesta podia ser una solució raonable, però hem acabat comprovant que el vostre estudi ha estat un frau, bàsicament per dos motius.
Per una banda, us vau comprometre a realitzar l’estudi el primer semestre de 2021, quan en realitat va començar el juny de 2021 i a dia d’avui (nou mesos després) només se n’han celebrat dues sessions i l’única feina que va fer l’empresa que vau contractar va ser un document que no concretava cap canvi ni establia cap mena de calendari d’execució. Aquest març de 2022, a més a més, hem rebut una comunicació vostra informant que es canviava l’empresa encarregada de fer l’estudi i això significava tornar a la fase inicial de diagnòstic.
Per tant, ens heu fet tornar a la casella de sortida, heu seguit ampliant terminis i vosaltres mateixos ara ja situeu la fase d’execució més enllà del 2023, és a dir, més enllà de les eleccions municipals. Això implica que a efectes pràctics, com a govern, heu abandonat aquest tema. A més a més, voldríem saber quant se li ha pagat a l’empresa que heu retirat de l’estudi.
En segon lloc, el desenvolupament del vostre estudi no és gens democràtic. Els documents elaborats fruit de les dues trobades, no han respòs a les inquietuds dels participants. No esteu tenint en compte les demandes reals de les veïnes i veïns que han intervingut a les sessions sinó que només plantegeu canvis de mínims que no milloren els problemes de fons i únicament responen als criteris d’uns tècnics i d’uns polítics que, com malauradament hem pogut veure, desconeixeu molt la realitat quotidiana del districte on treballeu.
Per tant, hem vist com aquest estudi (que té un cost per l’Ajuntament i per tant, per totes nosaltres) només s’ha utilitzat per donar falses esperances, intentar desmobilitzar el veïnat i no acabar implementant cap canvi real.
Soroll, velocitat desmesurada i infraccions
Mentrestant, us fem saber que els carrers que envolten la plaça Marià Brossa segueixen tenint un pas constant de vehicles generant una forta contaminació acústica degut a la proximitat dels habitatges i pel seu tipus de pavimentació que és de llambordes.
En aquesta zona els i les vianants han quedat totalment arraconats pels vehicles (les persones que caminen tindrien la prioritat però no la poden exercir per l’afluència massiva de cotxes). Els vehicles, a més, passen a velocitats molt per sobre de la permesa (especialment als carrers Servet i Agustí i Milà) i cometen infraccions com el gir no autoritzat per furgonetes entre Servet-Arbúcies o el de Tramuntana-Segarra. Sembla que aquestes infraccions de trànsit, que posen en perill la integritat de les persones, us importen ben poc, ja que les coneixeu des de fa més de dos anys i no hi heu intervingut.
Tota aquesta situació s’ha agreujat encara més amb l’inici de les obres del segon tram del carrer Gran de Sant Andreu. Malgrat les advertències del veïnat, heu decidit començar les obres sense tenir resolts els problemes de mobilitat derivats de les obres del primer tram. A més a més, aquesta reforma ha provocat la desviació d’encara més vehicles cap als carrers Agustí i Milà i Tramuntana.
I ara, més mercaderies!
Amb la proximitat del trasllat del mercat a la seva ubicació definitiva, heu fet l’anunci de tancament del carrer del Mercat. Aquest canvi deixa com a única entrada per als camions de repartiment l’accés utilitzant la nostra ruta per tal d’arribar al carrer Vintró. Aquesta planificació va en contra de la idea d’equilibrar el trànsit (que sempre heu dit defensar) i la de promoure rutes d’accés per carrers més grans fins a apropar-se a la destinació.
No volem promeses electorals. Distribució del trànsit ja!
Des de la Plataforma per la Distribució del Trànsit veiem com un acte de cinisme que el govern municipal anuncieu una hipotètica implantació d’una superilla a Sant Andreu, quan heu demostrat ser incapaços de resoldre els problemes derivats del trànsit a diversos punts del districte.
A més a més, la idea de superilla no forma part de les necessitats del veïnat, ja que la seva construcció esdevé una zona protegida de trànsit però que en massifica els voltants. Al mateix temps, també té uns efectes negatius per l’augment (encara més) dels preus d’habitatges, accelerant així la gentrificació que malauradament ja és protagonista al nostre poble.
Des de la Plataforma per la Distribució del Trànsit volem que els itineraris d’entrada i de sortida a Sant Andreu que fan els vehicles de motor siguin repartits en diferents vies i d’acord amb la tipologia de carrers. I per això fem tres demandes.
Les 3 demandes més urgents:
– Canvi de sentit del carrer Arbúcies. Canvi de sentit per evitar que aquest carreró estret i amb un gir sense visibilitat sigui la ruta principal que utilitzen diàriament centenars de vehicles per arribar a la zona oest i sud-oest del poble.
– Doble sentit del lateral de Meridiana. Habilitar un doble sentit en aquesta via, des del Pont del Dragó, per tal de facilitar l’accés a la zona oest del poble, des de Rondes i Passeig Valldaura, sense haver de recórrer una multitud de carrers «pacificats», per arribar a la destinació.
– Tornar a habilitar el carrer Sant Adrià com una via d’entrada més al nucli antic de Sant Andreu (immediatament després que el mercat provisional torni a la seva ubicació original) per tal de reestablir aquesta porta d’entrada que ja hi era abans que s’hi instal·lés temporalment aquest equipament.
Plataforma per la Distribució del Trànsit a Sant Andreu. Sant Andreu, març de 2022.
Fotografia: imatge d’arxiu amb un camió intentant girar a la Plaça de Marià Brossa | Plataforma per la Distribució del Trànsit a Sant Andreu