En època de balanços, en Joan Pallarès ofereix un repàs sintètic d’algunes notícies publicades al diari durant el 2021. De ben segur que la lectura provocarà altres propostes personals. En definitiva, és una invitació per fer un petit exercici de memòria dels esdeveniments del districte.
Acaba 2021, és temps que tots els mitjans de comunicació fem balanç, mirem enrere. Alguns jutgen, nosaltres des d’Andreuenc només volem fer una enumeració, el nostre alfabet particular, de tants titulars com lletres que han e estat noticia al nostre digital, amb si cal un brevíssim comentari que les situï.
A. Autobús: la prolongació d’algunes línies d’autobús han millorat l’accés a zones de la ciutat, però la supressió el juny de la línia 62 entre Glories i Plaça de Catalunya priva als veïns d’un bus directe al centre de la ciutat. Per altra banda el transport públic, un any més, mantindrà tarifes.
B. Bancs i Caixes: Les entitats d’estalvi i de crèdit han continuat abaixant persianes, tancant caixers automàtics, reduint oficines, provocant cues i molèsties entre els clients.
C. Chamorro: L’andreuenc fundador de la Sant Andreu Jazz Band ha continuat la seva cursa d’èxits, el darrer anunciant la participació al proper al Voll Damm Barcelona Jazz Festival, noms com Andrea Motis o Rita Payés surten de la seva Big Band.
D. Distribució: Amazon continua a bon ritme el seu nou centre logístic al Bon Pastor, que portarà un transit diari de 30 tràilers i 2.000 furgonetes.
E. Epidèmia… pandèmia, covid19: des de començament del 2020 el mal és ben present, dissortadament la zona sanitària que correspon al nucli de Sant Andreu ha estat diverses vegades notícia per situar-se en la zona alta de infeccions a la Ciutat.
F. Faristol: El nou informatiu sobre la Casa Bloc era col·locat el 14 d’abril, en motiu del Dia de la República, també van reparar-ne desperfectes i corregir-se errades en el de la Rambla i d’altres.
G. Gran de Sant Andreu: la transformació del carrer Gran de Sant Andreu tenia la seva aprovació de continuïtat el mes d’abril, almenys en el seu tram entre Joan Torras i Mossèn Clapés. El pressupost era de 4,15 M€ i l’inici s’anunciava per el setembre, acabant en un any.
H. Horaris: durant el 2021 s’han recuperat, en part, alguns dels horaris del transport públic o en la restauració que el confinament i el toc de queda havia limitat durant el 2020, el juny va ser la primera recuperació, la nit de sant Joan va funcionar sense interrupcions, però està lluny encara avui, amb noves limitacions, dels horaris del 2019.
I. Ignasi Iglesias: El 2021 ha estat l’any del 150 Aniversari del seu naixement, s’han fer actes dedicats al dramaturg i des d’Andreuenc, durant un any es va publicar setmanalment per entregues un capítol de la seva biografia, que donà cos a un llibre que es distribuí gratuïtament.
J. Jordi Rebellon: ens deixava el més de setembre, tenia 64 anys, actor molt estimat a Sant Andreu, amb ell dediquen un record a tants altres veïns i veïnes que ens han dit adéu el 2021.
K. Kaos: és el que s’ha viscut en diverses zones, en especial a La Sagrera per les extenses zones de sostres de fibrociment (uralita), que el seu pols és altament cancerigen. A l’estiu es va retirar 3.000 m2 de sostre a les cintil·lacions de TMB del carrer Josep Estivill, altres enderrocs també van causar alarma.
L. La Sagrera es Mou!: Ha celebrat el 2021 els seus deu anys, nascuda sense estridències, avui assentada a Espai30, amb multitud de banques, és una manera diferent d’entendre una entitat que va néixer com a solidaria, ho continua sent, però abasta mil aspectes culturals, associatius, etc.
M. Meridiana: Els talls de l’Avinguda Meridiana protestant contra les sentencies del “procés” iniciats el 2019, continuen; les molèsties als veïns han provocat el primer gran esclat d’indignació que apunten cap a una nova plataforma veïnal. Mercedes-Benz: per fi, es presenta un projecte per urbanitzar i dinamitzar aquest gran solar del districte i, a més, s’han rodar escenes pel cinema i la televisió.
N. Natació Sant Andreu: Amb Àngel Bernet com a president encara el seu 50è Aniversari, havent assolit ser un gran club social i un referent en l’esport al nostra país aportant més nedadors que cap altre club espnayol a les Olimpíades.
O. Or: la Medalla d’Or de la ciutat li va ser atorgada al Pare Manel Pousa, sacerdot de la Trinitat Vella, en el plenari del mes de març. La seva obra social es abastament coneguda. Obres: A més de les eternes de l’estació de la Sagrera, el 2021 ha vist com seguia la construcció del Mercat de Sant Andreu i de l’estació de Sant Andreu Comtal. I ara s’afegirà la del CAP Sagrera.
P. Porta a Porta: de recollida d’escombreries, implantat en un petit sector, ha indignat a gran part del personal, fins al punt que s’ha tingut d’ajornar i plantejar la manera de continuar aplicant-lo.
Q. Qüestionari: el juny una enquesta de mobilitat encarregada per l’ajuntament pretenia donar resposta a les continuades queixes dels veïns dels voltants de la plaça Marià Brossa, pels desviaments de transit cap als seus carrers, però també de la zona des de Meridiana a Josep Soldevila i de Palomar a Rovira i Virgili.
R. Revetlles: entitats veïnals, associacions, Comissions de Festes, amb mesures estrictes, van recuperar desprès d’un any les revetlles per a Sant Joan, amb molta gent que desitjava moments de diversió desprès de tant confinament. Les festes majors també es van reprendre amb més o menys normalitat segons el mes que tocava a cada barri.
S. Superilla: que s’ha anat perfilant i pressupostant a La Sagrera a l’entorn de Ciutat d’Elx, Industria i Costa Rica, que tot apunta serà una propera realitat.
T. TGV: el que al mon és Tren de Gran Velocitat, des de Madrid s’esforcen en dir-li AVE, Alta Velocidad Española, una estació que s’ha d’ubicar a La Sagrera, s’està construint i es porta més de vint anys de retard, ensems de molts diners desviats.
U. Unió Esportiva Sant Andreu: el club presidit per Manuel Camino no acaba de trobar el camí per pujar de categoria, malgrat obtenir uns bons resultats, sempre sembla escapar-se-li la sort.
V. Vacunació: La Maquinista ha estat un dels centres de vacunació contra el covid de la ciutat, per on han passat milers de persones, també i en certs moments per a la vacuna de la grip s’ha habilitat el pavelló del Camp del Ferro, o d’altres espais, com el Casal Bascònia, complementaris al CAP.
X. Xuixo: El març, un establiment andreuenc guanyava el concurs declarant que elaborant el millor xuixo del món. Realment aquí tenim de tot, i bo.
Y. Yolanda Díaz: ministra de Treball i Economia Social recorria el més de juny el barri del Bon Pastor, acompanyat de l’Alcaldessa Ada Colau.
Z. Zeta: la darrera lletra, en el punt més al nord del Districte i de la Ciutat, el mes de juliol començava la construcció dels 139 habitatges públics en l’anomenat complex Porta de la Trinitat. I, a més, la presó sembla tenir, definitivament, els dies comptats.