· Es van aprovar les cinc proposicions presentades, quatre del sis precs i les dues declaracions
En la part d’impuls i control del plenari del districte de Sant Andreu celebrat la setmana passada es van aprovar les cinc proposicions presentades, es van acceptar quatre dels sis precs i també van tirar endavant les dues declaracions institucionals. A més, des del districte van donar resposta a les preguntes sobre els usos de l’edifici d’Hisenda del carrer Gran, sobre el suposat augment dels robatoris al barri del Congrés i sobre els usos de les naus industrials del barri de Navas.
Les cinc proposicions, aprovades
La proposició presentada per la CUP instava el govern a crear una campanya conjunta entre les comissions de festes, les entitats i el districte contra les agressions masclistes i homòfobes per les festes majors. Un punt de partida per fer front a aquesta problemàtica des del districte, creant una campanya i un lloc de contacte on poder-se adreçar en cas d’agressions, entre d’altres mesures relacionades. Tots els grups municipals van votar a favor de la proposta, a excepció del grup popular que es va abstenir.
La proposta del Partit Popular que instava al govern municipal a exigir al Govern de la Generalitat el compliment dels compromisos per tancar la presó de la Trinitat i per construir els equipaments i habitatges socials va ser aprovada amb els vots favorables del propi PP, de la CUP, de Ciutadans, del PSC i de Barcelona en Comú, i les abstencions d’ERC i CiU.
El grup de Ciutadans va demanar a l’Ajuntament la realització d’uns estudis necessaris per conèixer la situació real de l’Avinguda Meridiana en qüestions de velocitat dels vehicles i seguretat vial, i la presa de mesures pertinents – com ara, realitzar una senyalització més visible i més clara o la possibilitat d’instal·lar un nou radar de control de velocitat – en aquest tram d’entrada a Sant Andreu. El PP, ERC, CIU i el mateix grup de Ciutadans van votar a favor, mentre que la CUP, el PSC i Barcelona en Comú es van abstenir. D’aquesta manera, la proposta va quedar aprovada.
La proposició d’ERC d’actuar a favor de la pacificació de l’Avinguda Meridiana amb estudis sobre mesures dissuasives de l’ús del vehicle privat i el foment de la mobilitat sostenible; amb la potenciació del sistema públic de rodalies com ara l’Estació de Sant Andreu Comtal o amb la implementació de mesures provisionals que redueixin el trànsit de vehicles privats els caps de setmana, a partir de les aportacions dels veïns, es va aprovar per unanimitat.
Finalment, la proposta de CIU d’instar a l’Ajuntament de Barcelona a declarar la capella dels Segadors Bé Cultural d’Interès Local, i d’instar a l’Arquebisbat de Barcelona i a la Generalitat de Catalunya a que arribin a un acord per tal de restaurar la cúpula i la capella dels segadors es va aprovar gràcies als vots favorables del PP, Ciutadans, ERC, PSC, Barcelona en Comú i el propi grup Convergent, i l’abstenció de la CUP.
Quatre dels sic precs tiren endavant
El prec presentat per la CUP en relació a la rescissió dels terrenys cedits a “La hermandad de antiguos caballeros legionarios” i al compliment de l’acord i les declaracions públiques fetes per l’anterior govern de Laia Ortiz de destinar els terrenys a ús social i públic va ser acceptat pel govern municipal. La consellera Blanca Port va explicar que van portar la qüestió al Comitè Executiu de la Zona Franca i que la modificació de reparcel·lació estarà aprovada aquest 2016 i quedarà pendent de fer el 2017.
Des de Ciutadans van demanar que el govern municipal realitzi les actuacions tècniques necessàries per solucionar la problemàtica de les inundacions periòdiques que pateix la plaça del Baró de Viver i que impedeixen el gaudi els veïns. Un prec que el conseller José María Fanlo va donar per acceptat. El prec presentat per ERC que demanava ampliar la campanya institucional “Barcelona antimasclista” per fer-la arribar a les festes majors del districte, incorporant-hi la lluita contra la LGTBIfòbia, també va ser aprovat.
De la mateixa manera, el presentat per CIU en relació a l’ampliació dels menjadors de Navas i Mossèn Clapés a fi i efecte de acabar en la llista d’espera i preveure nous llocs per poder sigui ampliant els menjadors també va tirar endavant. En aquest últim prec, però, el govern va voler matisar que l’augment d’usuaris ja s’està produint perquè segons l’Informe de l’Institut Municipal de Serveis Socials entre l’any 2014 i 2015 s’ha passat de 118 persones ateses a 146, i s’han servit 7.141 àpats més a Sant Andreu.
El prec del Grup Popular, que demanava solucionar la manca d’il·luminació i d’arbrat a la zona dels Jardins de les dones de la Motor Ibèrica, i el de CIU que sol·licitava recuperar la proposta d’ubicar la seu de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona a l’antic edifici d’Hisenda amb un espai per la seu de l’Eix Comercial de Sant Andreu, no van ser acceptats. El primer perquè es tracta d’una zona provisional i, per tant, aquestes millores s’incorporaran al projecte d’urbanització definitiu. De moment, només s’ha dignificat un espai per ús diari. El segon ja que des del govern municipal van informar que és una cosa que ja han fet, que ja van tramitar i que, per tant, ja estan tirant endavant ells mateixos.
Per acabar, ERC va demanar al govern l’estat d’un prec presentat anteriorment relatiu a la possibilitat de posar en funcionament un bus de barri per la connexió de Baró de Viver, Bon Pastor i Sant Andreu, tenint en compte el recorregut de la línia H4. Des del districte van dir que han estat treballant amb l’àrea de mobilitat per tal de millorar el transport públic però no van donar cap solució concreta.
Les tres preguntes obtenen resposta
La primera pregunta la va formular el Grup Popular i anava en relació amb els usos de l’antic edifici d’Hisenda del carrer Gran, el pressupost per adequar-lo i el calendari. Per part del govern van respondre que els usos ja es coneixen, però que el pressupost i el calendari depenen del projecte executiu.
Ciutadans preguntava sobre l’augment dels robatoris al barri del Congrés i de les mesures que pretén aplicar el govern municipal. El conseller Felipe López-Aranguren va explicar que a tot el districte hi ha una certa sensació de seguretat que no es correspon amb els informes dels Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana que ells tenen. Segons aquestes dades, hi ha hagut una petita baixada dels delictes respecte el mes de setembre de l’any passat: s’ha passat de 804 a 780. Al Congrés, concretament, els robatoris en pisos han baixat de 44 a 42. Aranguren va comentar que segueixen treballant amb els protocols d’actuació i va indicar que no s’ha de crear una falsa alarma, atenent a les dades que tenen.
Per acabar, la pregunta d’Esquerra Republicana anava relacionada amb l’ús té previst donar el govern a les naus industrials de carrer Espronceda al barri de Navas. Des del districte van explicar que són conscients del deute històric i que estan treballant per portar un equipament de ciutat al barri.
Les declaracions institucionals del PSC i de Barcelona en Comú, també aprovades
El PSC va instar al Ministeri de Justícia a posar en marxa mesures efectives per facilitar l’obtenció del certificat de delictes de naturalesa sexual, després de les cues que s’han produït en els últims mesos a l’oficina del carrer Garcilaso. La declaració es va aprovar amb els vots favorables de tots els grups municipals i l’abstenció del PP.
L’altre declaració la va fer Barcelona en Comú. El grup municipal del govern instava al Departament d’Ensenyament de la Generalitat a adoptar un seguit de mesures com ara: augmentar les places públiques; aportar la dotació econòmica de les escoles bressol; reduir les ràtios; incrementar les inversions; certificar que l’escola La Sagrera i l’Institut Martí Pous només estaran en mòduls quatre anys o assegurar que els centres concertats compleixen amb tots els requisits com a serveis educatius d’interès públic.
Aquesta iniciativa va generar debat entre els grups municipals, sobretot entre CIU i Barcelona en Comú, per les competències que corresponen al Consorci d’Educació de Barcelona i a la Generalitat i la manca d’actuacions d’uns i altres. La declaració va quedar aprovada amb els vots favorables de Ciutadans, el PSC i Barcelona en Comú, les abstencions del PP i ERC, i els vots en contra del CIU i de la CUP. Aquest últim grup perquè hi havia un punt, el que feia referència als centres concertats que no hi estaven d’acord perquè, creuen que es reconeixia el luxe d’uns centres que només creen desigualtat.
Fotografia: Moment del plenari del districte del passat dimecres | Ajuntament de Barcelona














