El Pla Juncker per promoure l’acció pel clima ha facilitat un acord per renovar els 42 trens més antics del metro de Barcelona. El conveni es va tancar la setmana passada quan es van signar els contractes de subministrament dels combois a l’operador local TMB i el seu finançament per part del Banc Europeu d’Inversions (BEI), l’Institut de Crèdit Oficial (ICO), l’Institut Català de Finances (ICF) i diverses entitats privades. L’operació està valorada globalment en 268 milions d’euros.
Aquests nous trens, destinats a les línies 1 i 3 del metro de Barcelona, permetran substituir les 42 composicions, que fa prop de 35 anys que circulen, per noves unitats que comptaran amb les últimes tecnologies per millorar la seguretat, els temps d’espera i el confort del servei. També augmentarà la capacitat dels vagons, que arribarà als 1.100 passatgers per als que circulen per la L1 i als 900 per als de la L3.
El subministrament dels 42 trens, de cinc cotxes cadascun, va ser adjudicat per concurs públic a Alstom, que lliurarà els dos primers trens el 2020 i la resta en el termini de dos anys i mig. Es construiran a la seva factoria de Santa Perpètua de Mogoda, d’acord amb els criteris de sostenibilitat que TMB ha requerit: estructura lleugera, baix consum energètic, altes taxes de recuperabilitat i reciclabilitat dels components, fiabilitat tècnica i facilitat de manteniment.
Per fer possible aquesta adquisició de material mòbil, gràcies a la qual es retiraran totes les sèries 3000 i 4000, TMB ha concertat diverses operacions de crèdit a molt llarg termini amb entitats públiques i privades, amb l’autorització de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
El suport del BEI contribuirà a promoure l’acció a favor del clima tot reforçant la qualitat del transport públic per fomentar-ne l’ús enfront del privat i reduir, així, les emissions contaminants a Barcelona. A més, els vehicles nous consumiran fins a un 20% menys d’energia i seran més silenciosos. El banc de la UE atorga aquests fons gràcies al suport del Pla d’Inversions per a Europa.
La comissària europea de Transports, Violeta Bulc, ha assegurat: “Gràcies a aquesta inversió facilitada a través del Pla Juncker, els ciutadans de Barcelona podran gaudir de trens de metro més confortables, moderns i eficients des del punt de vista energètic per als seus desplaçaments diaris. A més, gràcies a la utilització de material reciclable, aquesta modernització s’ha fet en línia amb els nostres esforços continus per donar suport al transport sostenible”.
Fotografia: Vista lateral dels nous combois | TMB














