El districte de Sant Andreu participarà un any més a la Nit dels Museus, la jornada cultural que el dissabte 16 de maig permetrà visitar gratuïtament museus i espais patrimonials entre les 7 de la tarda i la 1 de la matinada. La iniciativa reunirà un total de 94 equipaments de Barcelona i l’àrea metropolitana amb una programació especial que inclourà concerts, visites guiades, tallers i activitats immersives.
Entre els espais participants al districte hi haurà el Centre d’Art Contemporani del Recinte Fabra i Coats, que enguany iniciarà una col·laboració amb l’Escola Municipal de Música de Sant Andreu-Mestre Pich Santasusana. Durant la vetllada, diverses formacions musicals actuaran dins les sales expositives, generant diàlegs sonors amb les obres i l’arquitectura del recinte. El quartet de violoncels Quatre Piques i l’Ensemble de Clarinets oferiran actuacions itinerants entre les 19:00 i les 22:00 hores. Paral·lelament, el personal de sala del centre farà petites introduccions guiades a les exposicions Com pedres als palmells, brases i flama i Atentament, de Patricia Esquivias, per facilitar al públic context i claus de lectura sobre els projectes artístics.
Dins del recinte fabril andreuenc també es podrà visitar el nou espai museístic inaugurat recentment, centrat en la memòria del treball i la transformació de la ciutat, batejat com a Fabra i Coats-Museu d’Història de Barcelona. Entre les 7 de la tarda i la 1 de la matinada s’hi podran visitar les dues exposicions permanents: La Fabra i Coats de Sant Andreu: empresa, treball i memòria i Barcelona, ciutat i treball. Un altre dels espais destacats serà el Centre d’Interpretació dels Tres Tombs, situat a les antigues cavallerisses de Can Fontanet, vinculades històricament a la Fabra i Coats. L’espai recorda l’activitat de transport amb carros i cavalls que es desenvolupava a la zona a mitjan segle XX.
La programació també inclou l’espai Cases Barates del Bon Pastor, que forma part del Museu d’Història de Barcelona i oferirà portes obertes de 19:00 a 23:00 hores. El Centre d’Estudis-Arxiu Vilabesòs organitzarà visites comentades a les cases museïtzades i també es podrà visitar l’exposició Allotjar les majories: Barcelona 1860-2010. El museu explica l’evolució de l’habitatge popular a la ciutat a través d’una illa conservada de les cases barates construïdes el 1929.
I per últim, també s’afegirà el refugi antiaeri de la Torre de la Sagrera. El Servei d’Arqueologia de Barcelona hi organitzarà visites guiades cada vint minuts entre les 19:00 i les 0:20 hores. Els recorreguts permetran descobrir aquest espai subterrani de la Guerra Civil espanyola i conèixer la història de l’edifici. Les visites requeriran reserva prèvia, seran per a grups reduïts de cinc persones i cal portar calçat pla i tancat.














