El que havia de ser un nou començament s’ha convertit en una font constant de preocupació per als veïns dels vuit habitatges de lloguer assequible de l’edifici situat al número 29 del carrer de Puerto Príncipe, al Congrés i els Indians. Tot just sis mesos després d’entrar-hi a viure, les persones residents denuncien múltiples deficiències constructives i una manca de resposta efectiva tant per part de l’empresa promotora com de l’Ajuntament de Barcelona.
Els pisos, gestionats per l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB), formen part del primer bloc adquirit pel consistori mitjançant la reserva del 30% d’habitatge protegit en una gran rehabilitació. En aquest cas, la promotora Aelca va haver de destinar vuit dels vint-i-set habitatges de l’edifici a lloguer assequible, que van passar a mans municipals. Segons el veïnat, aquest model ha derivat en una situació de descoordinació en la resolució d’incidències, amb responsabilitats que sovint es traslladen d’una banda a l’altra.
Algunes de les incidències que relaten les persones afectades són goteres, humitats, problemes amb la climatització i temperatures extremes, tal i com ha avançat el diari Ara. Isaura Roura, una de les veïnes, explica que «a l’estiu s’han arribat a registrar fins a 37 graus a l’interior dels pisos», en part per la manca d’aire condicionat i pels grans finestrals sense protecció solar. A l’hivern, en canvi, alguns habitatges pateixen avaries en l’aerotèrmia, dificultats per disposar d’aigua calenta o una calefacció que no funciona correctament.
A aquestes problemàtiques s’hi afegeixen deficiències constructives com sòcols mal acabats, vidres danyats, filtracions d’aigua, trasters i aparcaments impracticables o un aïllament acústic deficient. El veïnat afectat també denuncia una plaga de ratolins i les molèsties sonores provocades per una acadèmia de ball situada en un edifici adjacent. Un dels habitatges, de fet, continua buit després que el llogater assignat hi renunciés per tots aquests motius.
Davant la manca de solucions, les persones residents van portar el cas a la Sindicatura de Greuges, que ha emès una resolució molt crítica amb la situació. L’ens considera «absolutament inacceptable» l’absència d’una resposta efectiva i reclama a l’IMHAB una avaluació integral de totes les deficiències, així com un calendari concret d’actuacions. Paral·lelament, Barcelona en Comú ha anunciat que portarà el cas a la Comissió d’Urbanisme per exigir un pla de resolució.
Des de l’Ajuntament de Barcelona, fonts municipals assenyalen que es tracta d’una promoció privada i que la gestió de la garantia correspon a la promotora. Tot i això, asseguren que l’IMHAB fa seguiment de les incidències comunicades i admeten problemes de calefacció en tres habitatges. També indiquen que s’han compromès a instal·lar tendals i a tancar l’aerotèrmia en armaris per reduir molèsties, així com a fer una inspecció pròximament per revisar l’estat de les actuacions pendents.
Mentrestant, les persones afectades continuen reclamant solucions urgents per garantir unes condicions d’habitabilitat dignes en uns pisos que, tal i com recorden, formen part del parc públic d’habitatge de la ciutat de Barcelona.
Fotografia: Edifici de lloguer assequible on s’han trobat les deficiències | CHB














