Els taxis tornen a desaparèixer entre els carrers de la ciutat. És la sisena jornada de vaga de taxistes d’enguany, que mantenen un pols amb les plataformes de lloguer de cotxes amb conductor com Cabify o Uber. Avui també es decidirà si es continua amb la vaga de metro o es manté.
Uns 13.000 taxistes deixen la ciutat sense servei de taxi durant 24 hores, des de les 6 del matí de dijous a les 6 del divendres. Consideren que el servei d’empreses com Uber i Cabify és un exemple “d’intrusisme laboral”. La llei de transport estipula que no pot haver-hi més d’una llicència Vehicles Turisme amb Conductor (VTC) per cada 30 llicències de taxi. Els taxistes denuncien que la llei està en perill per la concessió de 10.000 llicències VTC a tot Espanya.
La vaga de Barcelona, que se suma a la que també hi ha convocada avui a Madrid, pretén pressionar el Ministeri de Foment i la Generalitat de Catalunya. Esperen que es posicionin a favor del sector del taxi i que la llei de transport sigui respectada.
Avui pot ser també una jornada decisiva pel futur de TMB. La Generalitat de Catalunya ha redactat una proposta de Conveni Col·lectiu de Metro que TMB ha acceptat. Per desconvocar la vaga vigent des del 24 d’abril, però, cal que els treballadors votin si accepten o no la nova proposta. L’última proposta no es va portar ni a votació, fet que si es repetís, conduiria a la tretzena jornada de vaga.
Desplaçar-se per Barcelona és, a hores d’ara, un autèntic maldecap. Els taxistes, submergits en una guerra a causa del que qualifiquen d'”intrusisme laboral”, viuen avui la sisena vaga del 2017. A més, des de fa tres mesos, hi ha una vaga convocada pels treballadors de TMB per la qual cada dilluns hi ha serveis mínims de 7 i a 9 hores, de 16 a 18 hores i de 20:30 a 22:30 hores. I els últims en afegir-se han estat els treballadors del servei de Bicing, que duen a terme aturades parcials cada dia de 8h a 12h, de 16h a 20h i de 23h a 3h, excepte els dimarts i dijous.
Fotografia: Taxis de Barcelona, en una imatge d’arxiu | Craig Sunter