· Els veïns han xiulat en contra de la possible eliminació del bus 20
· Les alternatives s’aportaran el 13 de febrer al procés de participació a Can Fabra
Unes 300 persones s’han manifestat davant el Centre d’Atenció Primària (CAP) de Maragall per mostrar l’oposició davant la proposta d’eliminar la línia 20 d’autobusos. El trànsit ha quedat tallat durant 10 minuts.
En un principi semblava que la manifestació quedaria desconvocada en previsió de la poca assistència pel mal temps que ha fet durant tot el dia. El fred i la pluja han creat un cert pànic entre els 50 veïns que a les 17:30 hores ja estaven davant del CAP. Però 15 minuts més tard, ha començat a arribar més gent. La gran majoria eren persones grans que s’han desplaçat expressament per evitar que els treguin un autobús essencial pel barri de Congrés-Indians.
No només és una demanda de la gent gran, sinó que també hi ha pares i mares que necessiten la línia perquè es desplacen amb cotxets i gent jove que es mou cap al centre de manera més ràpida i directa amb el bus. És un autobús que passa per davant de l’escola Pompeu Fabra, de manera que és d’ús molt freqüent per portar els fills a classe.
A les sis en punt de la tarda, ja hi havia suficient gent per a fer la mobilització que s’havia planejat. Tots els assistents han ocupat l’encreuament entre el passeig Maragall i el carrer Sant Antoni Maria Claret. Darrere de les pancartes de ‘Congrés-Indians en lluita’ i ‘El bus 20 no es toca’, els veïns han començat a fer soroll com a senyal de protesta. La circulació ha quedat tallada només durant 10 minuts, ja que l’objectiu no era crear un col·lapse, sinó fer soroll i fer veure que els veïns necessiten la línia 20.
L’amenaça de pluja ha provocat que la manifestació comencés molt puntual, fet que ha comportat que algunes persones no hagin arribat a temps. Curiosament, el tall de la circulació ha estat el motiu del retard d’alguns dels manifestants que es desplaçaven a través de la línia 20. La veïna Rosa Martínez, que anava amb crosses, no ha pogut participar en la reivindicació. Tot i això, no s’ha mostrat gens decepcionada: “M’alegra saber que he arribat tard perquè els veïns han tallat la el trànsit i, per tant, el bus no podia avançar”.
La possible eliminació del bus preocupa molt. L’empresa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està mirant d’eliminar les línies que considera duplicades. Segons TMB, el recorregut del 20 es duplica amb altres autobusos al centre de la ciutat. Però segons el secretari del PSC al districte de Sant Andreu, Enric Fernández-Velilla, que ha estat present a la manifestació, el problema no és el centre de Barcelona, sinó que és els extrems com Congrés-Indians que quedarien desconnectats. Una situació semblant és la que també s’està vivint Baró de Viver amb la línia 73 i Sants amb la línia 35.
La seu de l’Agrupació Congrés es va quedar petita a l’última assemblea que va agrupar 250 persones aproximadament a meitats de novembre. A partir del 16 de gener, es buscarà un lloc adequat per realitzar una altra reunió en la qual s’espera una assistència encara molt més gran en vista de la quantitat de persones que s’estan mobilitzant.
Els veïns de Congrés-Indians volen una solució i l’aposta de l’Associació de Veïns de Congrés Indians és pel manteniment de la línia 20. Tot i això, la presidenta de l’Associació, Betlem Ayúcar, admet que “es poden considerar altres opcions si l’Ajuntament pensa una altra solució que sigui igualment viable i passi per la plaça del Congrés i arribi fins al CAP”. Però mentre la solució no arribi i les respostes no siguin fermes, la mobilització es mantindrà.
Fotografia: Cartell penjat a la plaça del Congrés Eucarístic | Lluís Espallargas