· Els barris Trinitat Vella i Baró de Viver encara no tenen cap carril bici
· La construcció de carril bici més destacada del districte es farà a Torras i Bages, entre el carrer Malats i el passeig de Santa Coloma
Set quilòmetres. Aquesta és la distància aproximada de carril bici que hi ha actualment al districte de Sant Andreu. La intenció per part de l’Ajuntament de Barcelona és que en els propers mesos pugui ampliar-se fins a més de nou quilometres, amb la construcció de dos nous carrils bici i la prolongació de dos altres que ja existeixen. Actualment, les vies del districte que formen part d’aquesta xarxa ciclable en algun dels seus trams són: l’Avinguda Meridiana, els carrers de Felip II, Murcia, Garcilaso, Sant Adrià i Ciutat d’Asunción, i també el passeig de Santa Coloma.
L’aposta de l’Ajuntament de Barcelona per la bicicleta és clara i l’any 2015 va proposar que en tres anys intentaria assolir els 308 quilòmetres de carril bici al conjunt de la ciutat. D’aquesta manera, la voluntat del consistori amb l’estratègia del foment de la bicicleta continua sent que el 2018, el 95% de la població barcelonina pugui disposar de com a mínim un carril ciclista a 300 metres de casa.
Tot i així, la realitat actual del districte de Sant Andreu continua lluny d’aquest objectiu perquè hi ha dos barris, Trinitat Vella i Baró de Viver, que no disposen de carrils bici. S’espera que al 2017 algun dels carrers de la zona, com ara el carrer de Mare de Déu de Lorda o el de Potosí, puguin condicionar-se, però com exposen des de l’Ajuntament, “la planificació de carrils és orientativa, ja que en alguns casos s’ha d’ajustar a la resta de necessitats urbanes i de mobilitat”. Per això, hi ha vegades que es produeixen modificacions en el traçat i en els temps d’execució.
A hores d’ara, les actuacions que es troben en un estadi més avançat són quatre. En fase de licitació hi ha la prolongació dels carrils bici als carrers Sant Adrià i Ciutat d’Asunción. En el primer cas, les adequacions es faran entre els carrers Ferran Junoy i Ciutat d’Asunción i, en el segon, entre els de Sant Adrià i l’Havana. En fase de projecte trobem el passeig de Torras i Bages, un dels carrils bici més esperats a Sant Andreu que es construirà entre el carrer de Malats i el passeig de Sant Coloma. I finalment, segons el plànol del carril bici de l’Ajuntament, també està en fase de construcció el tram del carrer Sant Antoni Maria Claret que connecta l’Avinguda Meridiana amb el carrer Garcilaso.
Al web de la Bicicleta de l’Ajuntament de Barcelona també es pot observar que hi havia previstos per aquest 2016 els carrils bici dels carrers Gran de la Sagrera, Pare Manyanet i Josep Soldevila. Tot i així, sembla que no es podran tirar endavant aquest any perquè des del consistori no han comunicat la intenció.
En el següent mapa es poden veure tots els carrers del districte de Sant Andreu que disposen de carril bici, així com les properes actuacions que estan previstes de cara a ampliar la xarxa ciclable a Sant Andreu.
Fotografia: Un ciclista circulant pel carril bici | Ajuntament de Barcelona