· Un grup de veïns de la zona sud de Sant Andreu s’han unit per reclamar millores als voltants de la plaça Can Portabella i a l’inici de la rambla Onze de Setembre
· L’Associació Veïnal Sant Andreu Sud ha donat suport a la iniciativa i ja plantegen accions de cara als propers mesos
“Sant Andreu sud diu prou”. Així es com es diu el grup de Facebook que un conjunt de veïns dels voltants de la plaça de Can Portabella i del tram inicial de la rambla Onze de Setembre han creat per expressar el malestar que pateixen diàriament. Les xarxes socials han estat el primer pas per fer visible un problema que va començar a brotar amb les obres de l’AVE a La Sagrera – actualment aturades des de fa dos anys – i que amb els anys s’ha intensificat.
La descripció a la pàgina de Facebook ho deixa ben clar: “Obres eternes, pitjors protocols de neteja, manteniment de l’espai públic quasi inexistent, reparacions que mai arriben, la tanca i el forat de la vergonya… Sant Andreu Sud ha estat abandonat intencionadament amb diverses excuses, no deixant altre remei al veïnat que aixecar-nos a reivindicar que #NoSomVeïnsDeSegona”. Per aquest motiu, i per unir forces en busca d’un objectiu compartit, els veïns han decidit posar-se en contacte amb l’Associació Veïnal Sant Andreu Sud, que els ha donat recolzament des del primer moment.
En Juan Antonio és un dels veïns afectats per la situació. Assegut en una de les sales del renovat Casal de Barri de Can Portabella comenta que “per canalitzar les protestes i saber com actuar, necessitaven el suport d’algú”. Per això van decidir anar a parlar amb l’Associació de Sant Andreu Sud. Una associació que, precisament, gestiona el Casal de Barri i que després d’establir-se definitivament en aquest emplaçament ha volgut recuperar activament la cerca de solucions als problemes col·lectius que passen en aquesta zona de Sant Andreu.
Al costat del Juan Antonio, el vicepresident de l’associació, Agustí Carné, es mostra amoïnat i detalla els propòsits que tenen de cara als propers mesos: “La intenció és crear una comissió d’urbanisme potent i llançar una campanya informativa per posar sobre la taula un problema que fa deu anys que afecta a una zona oblidada, en la qual els veïns se senten abandonats”. Una sensació que un dels altres veïns que hi ha a la taula matisa: “a més d’abandonar-nos, ens maltracten”. Una afirmació que obligar a plantejar-se la pregunta de: Què ha pogut passar perquè el Juan Antonio, el Lluís, el Daniel, el Pablo o el Francisco, tots ells veïns de la zona, hagin arribat a sentir-se d’aquesta manera? Les respostes són múltiples.
“En primer lloc, hem de dir que no és un problema que només afecta a quatre veïns. Quan vam posar el cartell per fer la primera reunió sobre la problemàtica, van venir unes 30 o 40 persones. Per tant, no estem parlant d’un fet aïllat o d’una queixa puntual”, relata el Juan Antonio. I a continuació deixar anar el primer problema: el soroll de la tanca metàl·lica que hi ha al carrer Josep Soldevila, entre Pare Manyanet i la rambla Onze de Setembre. “Quan fa vent i passen els autobusos, la tanca repica i provoca un soroll que arriba a ser insuportable”. Però no és l’únic.
“A més de la tanca, el soroll dels propis autobusos que passen per Josep Soldevila i dels trens també suposen un problema”, diu el Francisco, un altre afectat. I és que com explica l’Agustí Carné, coneixedor de la zona perquè va formar part de la Comissió de Seguiment de les obres de La Sagrera, “en aquest tros encara no s’han cobert les vies del tren ja que les obres de la llosa de La Sagrera fa dos anys que estan aturades. Des d’ADIF prioritzen l’estació abans que la llosa”.
Un altre fet que tampoc entenen és la remodelació, parcial, de la rambla Onze de Setembre. Des de l’Associació Veïnal troben inexplicable com pot ser que el projecte no contempli la part compresa entre els carrers Santa Coloma i Josep Soldevila. Problemes que s’amunteguen a d’altres que entre tots van enumerant, com si d’un brainstorming es tractés: “Hi ha una falta de manteniment de l’espai públic, voreres en mal estat, una concentració de trànsit excessiva, poca cura del medi ambient, manca de neteja, contaminació de les empreses que hi ha a l’altre costat de les vies del tren…”.
Unes queixes que es resumeixen amb una frase que en Lluís, un altre dels veïns afectats, matisa abans de marxar: “No demanem piscines, ni grans pistes esportives ni res de tot això. Demanem sentit comú i coses del dia a dia”.
Què diu la regidora del districte, Carmen Andrés, al respecte?
Per telèfon i des del seu despatx, la regidora del districte de Sant Andreu, Carmen Andrés, ha explicat a Andreuenc que ja és coneixedora de la situació. “Quan vam fer una ronda de trobades amb les associacions de veïns del barri, els d’aquesta zona de Sant Andreu ens van explicar la problemàtica que pateixen. A partir de totes les demandes, hem fet una mica de full de ruta per resoldre les qüestions que afecten l’entorn de les seves cases”.
La primera acció serà la d’establir una reunió de treball amb ADIF per avaluar l’estat de l’entorn. Una trobada que des del districte ja han demanat a través d’una carta per parlar dels elements provisionals que es van col·locar i per proposar millores en l’obra. A partir d’aquesta reunió — encara sense data — des del districte sabran què podran fer i i què no. Tot i així, la regidora ha exposat que treballaran “perquè l’entorn de La Sagrera no pateixi unes aturades que deriven de qüestions judicials”.
En relació als problemes de trànsit, Andrés ha explicat que s’està elaborant un pla de mobilitat al districte. Una tasca, diu, “difícil” perquè les diverses opcions estan bastant explorades. Tot i així, ha deixat clar que per solucionar els problemes de sonoritat, faran uns estudis de soroll i en cas de superar els límits permesos treballaran per impulsar mesures que intentin pal·liar la situació.
Del projecte de la rambla Onze de Setembre també n’ha parlat. “La voluntat política és allargar la remodelació fins al final de la rambla”. Per fer-ho, però, s’ha de dotar de pressupost i s’ha d’aprovar. Andrés també ha dit que les accions de millora de la rambla no es faran en una setmana, sinó que tenen un calendari i seran accions que s’aniran fent progressivament. Tot, sota el paraigua d’un pla de treball amb qüestions molt concretes, que la regidora ha volgut deixar clar que ja han començat a treballar amb ell i que espera “que es manifesti”.
Fotografies: Diverses localitzacions de la zona de Sant Andreu sud | Andreuenc