Sembla que l’hora de la Meridiana ha arribat. Després de molts anys de reivindicacions veïnals i entitats socials, l’Ajuntament de Barcelona ha començat a treballar per aconseguir la pacificació de l’avinguda Meridiana. L’ens de la ciutat ha aprovat la creació d’un equip de treball per abordar un projecte que pretén convertir una de les arteries principals de Barcelona en un eix cívic de referència amb els vianants, els espais verds i de lleure i el transport públic com a protagonistes.
El Govern municipal i els grups CiU, ERC i PSC han aprovat la proposició d’aquest pla de treball durant la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat celebrada aquest dimarts a la tarda. D’aquesta manera, en els propers dos mesos es formarà un grup de treball que tindrà la participació dels grups polítics, entitats, i veïns i veïnes dels barris que rodegen la Meridiana, com són Sant Martí, Sant Andreu i Nou Barris.
La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha exposat que és “un projecte de ciutat que permetrà plantejar la transformació d’una de les últimes autopistes urbanes” per donar nous usos i oportunitats als ciutadans. A més, Sanz ha afegit que la transformació serà fonamental per “avançar en la reducció de la contaminació i la millora de la qualitat de l’aire a través de l’impuls del transport públic”, així com per regenerar el teixit comercial i els equipaments públics.
Jordi Martí (CiU) ha afirmat que “tots coincidim en una reforma integral de la Meridiana per superar els pegats que s’han fet”. Per la seva banda, Alfred Bosch (ERC) ha defensat que “cal millorar aquest gran eix per dinamitzar els barris del nord de la ciutat”. I Daniel Mòdol (PSC) ha manifestat que “s’ha de pensar la Meridiana com un dels nous eixos cívics metropolitans”.
Es tracta, però, d’un primer pas ja que la remodelació encara no té un calendari establert i la reforma s’haurà d’efectuar en diverses fases i trams. Tot i així, el Govern municipal encapçalat per Ada Colau té la intenció d’avançar al màxim alguna de les fases en els propers quatre anys.
Per tirar endavant el projecte es tindran en compte els treballs existents realitzats el mandat anterior i la intenció és convertir l’avinguda en un espai amb vegetació, destinat al lleure i amb un mobiliari urbà que faci desaparèixer la frontera actual entre els barris i la idea d’autopista. Es facilitarà l’ús del transport públic, la segregació del carril bici a la calçada i la recuperació de les voreres pels vianants, i també es millorarà la il·luminació.
Aquesta iniciativa ha tingut una bona acollida per part de les entitats veïnals de la zona. I és que els afectats per la problemàtica de la Meridiana han vist com des de l’Ajuntament s’han tingut en compte algunes de les propostes fetes els dies previs a la manifestació de l’11 de setembre.
El president de l’Associació de Veïns de Sant Andreu de Palomar, Santi Serra, s’ha mostrat satisfet amb el procés participatiu que permetrà decidir l’avenir de l’avinguda i ha comentat als micròfons de BTV que “una proposta és estendre el bulevard central fins la Trinitat per obrir nous espais i fer més humana la via, que ara és una autopista”.
Fotografia: Un dels trams de l’avinguda Meridiana | Wikimedia Commons