Sant Andreu torna a l’escola

Els centres educatius de Sant Andreu tornen a obrir les seves portes, després de les vacances d’estiu, per rebre els prop de vint mil alumnes andreuencs que avui comencen el nou curs escolar. Un any acadèmic, però, que arrossega greus problemes d’anys enrere, com l’augment d’aules addicionals i de ràtio en les principals escoles públiques del Districte.

I és que ja fa uns anys que Sant Andreu pateix una manca de places a les escoles d’educació infantil i secundària. Una situació que ja podríem definir com a crònica i que l’Administració ha resolt amb l’augment la ràtio fins a 29 nens per aula (més del 20% que permet el Reial Decret de l’any 2012) i amb la implantació d’aules addicionals, conegudes popularment com «bolets». Unes mesures que en alguns casos dificultes el bon funcionament dels centres, ja que es perden espais físics com l’aula de música o la biblioteca, o bé obliguen als centres a fer inversions importants per reformar les seves instal·lacions.

En aquesta línia, al curs escolar 2015-2016 se superarà la ràtio a més de vint escoles andreuenques, ja que la majoria dels projectes de nova construcció de centres educatius continuen pendents, com l’IES Martí Pous o l’IES l’Alzina. Malgrat tot, l’escola Can Fabra està prevista pel curs 2016-2017 mentre que un equip d’arquitectes està redactant el projecte executiu per a la construcció de la nova escola La Maquinista.

L’inici del curs escolar i la despesa econòmica

Un dels objectius del nou curs és la lluita contra la desigualtat i, en aquest àmbit, destaquen els ajuts de menjador i de llibres de text. Les ajudes menjador pretenen arribar a gran part dels alumnes, mentre que els ajuts pels llibres de text i material escolar arribaran només a uns pocs centres educatius. Al marge de les mesures econòmiques, també n’hi haurà de pedagògiques com ara l’increment d’horari i de dotacions de plantilla per als centres amb major complexitat socioeconòmica.

Malgrat tot, són moltes les famílies que s’enfronten als greus problemes de desembossament econòmic que suposa l’inici del curs escolar. I és que, entre llibres de text i material, la factura es pot enfilar fins els 500 euros per fill, segons el curs. Un fet que s’agreuja amb les modificacions de les lleis educatives impulsades pel govern central, que han implicat més canvis d’edicions i, per tant, complica la reutilització dels llibres de text i obliga a comprar les noves edicions. Unes noves edicions que, en molts casos, encara no han arribat a les llibreries per endarreriment del servei per part de moltes editorials.

És per això que cada cop més els pares i mares andreuencs aposten per productes més barats com les marques pròpies i no tant pel producte de marca o de moda, tal com ha informat Abacus Cooperativa a Andreuenc,. Així, molts pares busquen els preus més competitius o les millors ofertes, directes o indirectes, que els permetin ajustar-se al pressupost el màxim possible. La tendència també és cada cop a finançar més les compres, o bé a efectuar-les esglaonadament durant tot l’estiu – abans i després de tornar de vacances – per tal que la despesa no sigui tota al setembre i no es noti tant a la butxaca.

 

Fotografia: Entrada del CEIP La Maquinista | Bloc Escola La Maquinista

Continguts relacionats

Televisió

Suplements

Opinió

Participació