La Trinitat Vella homenatja J. A. Bayona amb un mural i una sala amb el seu nom

Es posa en valor el vincle del reconegut cineasta amb el barri on va néixer i créixer

La Trinitat Vella ha dedicat recentment un homenatge doble al cineasta Juan Antonio Bayona amb la inauguració d’un mural col·lectiu al Casal Cívic i Comunitari Barcelona-Trinitat Vella i amb el bateig de la sala d’actes de l’Institut Escola Rec Comtal amb el seu nom. El reconeixement posa el focus en el lligam del director amb el barri on va néixer i créixer, però també en la capacitat del teixit veïnal per convertir un homenatge personal en una peça de memòria compartida.

La jornada, començada a l’escola on Bayona va estudiar fins ben entrada la primària, va continuar amb una visita als espais de la seva infantesa i la descoberta del nou nom de la sala d’actes. Després, la família es va desplaçar fins al centre de dia del barri, on s’ha fet l’acte d’homenatge i la inauguració del mural, situat a l’entrada del casal.

Un mural fet des del barri

La peça no s’ha plantejat només com un reconeixement al director de cinema. Els impulsors del projecte han subratllat que la voluntat era fer una obra amb participació real del barri i que el resultat parlés també de la Trinitat Vella. Això s’ha traduït en un procés compartit entre entitats i col·lectius de perfils diversos.

En l’elaboració hi han participat l’agrupació de persones grans, l’associació veïnal Taula Trinitat Vella, el grup de pintors del casal, el Centre de Formació d’Adults i centres educatius del barri, com el Rec Comtal i la Santíssima Trinitat. Durant l’acte, els assistents han pogut veure com s’havia gestat la peça i escoltar l’experiència dels grups implicats en una taula rodona participativa.

La part central del mural recull il·lustracions inspirades en la filmografia de Bayona i l’ha liderat el seu pare, Juan Antonio García Rodríguez, pintor de parets de professió i antic cartellista de cinema. Al seu voltant, infants, joves i participants dels tallers del casal hi han anat deixant la seva aportació, reforçant la idea que l’homenatge no era només per a un nom conegut, sinó per a una trajectòria llegida des del barri.

J.A. Bayona davant de la sala que porta el seu nom | Betevé

Arrelament i escola pública

Bayona va aprofitar l’acte per reivindicar el paper de l’entorn comunitari i de l’escola pública en el seu recorregut. El director va vincular part de la seva identitat creativa al fet d’haver crescut a la Trinitat Vella i va encoratjar els més joves a persistir en allò que volen fer.

L’arrelament del director, de fet, no és només un record d’infantesa. Bayona manté viva la relació amb el barri –continua empadronat a la Trinitat Vella i hi va a votar quan hi ha eleccions– i el veïnat li ha respost amb un gest que va més enllà de la celebració puntual. Entre la nova sala del Rec Comtal i el mural del casal, el barri reivindica que també forma part del relat d’un dels seus veïns més coneguts.

Continguts relacionats

Televisió

Suplements

Opinió

Participació