El Centre d’Estudis Arxiu Vilabesòs celebra les II Jornades de Memòria Històrica del Bon Pastor, que tenen lloc aquesta setmana, del dilluns 26 al divendres 30 de maig, ambdós inclosos. Tot plegat, amb la col·laboració de la Biblioteca Bon Pastor-Josefina Castellví, l’Associació de Veïns i Veïnes del Bon Pastor, l’Associació de Comerciants del Bon Pastor, el Casal de Gent Gran Bon Pastor, el Museu d’Història de Barcelona, l’Institut Ramón Muntaner i el Districte de Sant Andreu.
El dilluns 26, entre les 18:00 i les 19:00 hores ha tingut lloc una taula rodona sobre La Pinya, l’esplai sorgit el 1969 a la Parròquia del Bon Pastor i que va perviure fins el 2001, del qual es va fer una trobada d’antics membre l’any 2024. L’acte ha tingut lloc a l’auditori de l’Espai Museístic de les Cases Barates, amb la participació d’Iñaki Etxebarria, Manolo Morote i Juanjo Sánchez, i la moderació de Maria Rosa Hernández.
El dimarts 27, entre les 18:00 i les 20:00 hores, el mateix espai acollirà un cinefòrum projectant El pan nuestro de cada dia. Es tracta d’una pel·lícula de l’any 1934 dirigida per l’estatunidenc King Vidor. L’acte estarà presentat per Juan Bellido, que també moderarà el debat posterior.
El dimecres 28, Juli Pernas moderarà un taller de foto memòria, que tindrà lloc de 18:00 a 19:15 hores al Casal de la Gent Gran Bon Pastor. Mentre que el dijous 29, davant del faristol de la Unió de Joventuts Antifeixistes de la plaça de Robert Gerhard, Josep Capcir presentarà un acte amb lectura de poemes i ofrena floral, en record del veí Antonio Asensio.
Finalment el divendres 30, entre les 19:00 i les 20:30 hores, l’auditori del Centre Cívic Bon Pastor acollirà la presentació de l’audiovisual escènic i musical Ànima de barri. Aquest recull la història gràfica del Bon Pastor, amb narracions i poemes de diversos veïns i l’actuació final del grup de gospel de la parròquia.
El Bon Pastor va néixer el primer terç del segle XX, entre els camps de conreu de Sant Andreu de Palomar, al frec amb el terme municipal de Santa Coloma de Gramenet, i als voltants de la fàbrica Sanchis. A partir de 1929 s’hi va dur a terme la construcció de 784 habitatges modestos, anomenats Cases Barates. Posteriorment, passada la Guerra Civil, es va agregar a Barcelona la part del territori que corresponia a Santa Coloma de Gramenet.
El barri, aïllat anys i anys, entre grans industries com La Maquinista Terrestre i Marítima, les vies del tren i els camps de conreu que, posteriorment es convertirien en zona industrial, amb enllaços i comunicacions molt deficients, va començar a transformar-se en iniciar-se el segle XXI. Una fita cabdal va ser el 18 d’abril de 2010, dia en què entrava en funcionament l’estació de metro de les línies 9 i 10, que unia el Bon Pastor amb la resta de la ciutat a través de la xarxa de ferrocarril metropolità.
Fotografia: El Bon Pastor, l’any 1983 | Joan Pallarès














