La Universitat de Barcelona investeix J. A. Bayona com a doctor Honoris Causa

En la mateixa cerimònia també van ser investits Lita Cabellut, Núria Espert i Jaume Plensa.

 

Aquest dilluns 30 de setembre la Universitat de Barcelona va celebrar una cerimònia solemne al Paranimf, ple de gom a gom, per concedir el títol de doctor honoris causa a quatre figures destacades de l’art i la cultura: el cineasta Juan Antonio Bayona, la pintora Lita Cabellut, l’actriu Núria Espert i l’escultor Jaume Plensa.

Durant la presentació prèvia a l’Aula Magna, el rector va excusar la presència de Núria Espert per motius de salut, a qui es lliurarà el guardó de manera personal pròximament. Els guardonats van agrair la distinció pel que significa de reconeixement acadèmic al fet creatiu. Cabellut va manifestar «l’agermanament entre ciència i art» que representava; Plensa va expressar que «es tracta d’un moment extraordinari poder compartir la feina feta amb una institució acadèmica, que és l’encarregada de fixar normes», i Bayona va recordar que forma part de la primera promoció graduada de l’ESCAC i que aquest reconeixement era «molt important pel suport al món del cinema que implica».

L’acte, en què van estar presents la consellera de Cultura, Sònia Hernández, i nombroses autoritats acadèmiques, va començar amb la tradicional entrada de la comitiva acadèmica i la interpretació del Canticorum iubilo a càrrec del Cor UB.

El rector, Joan Guàrdia, va obrir la sessió remarcant la rellevància de reconèixer el talent creatiu i l’aportació cultural de figures tan notòries, que representen l’excel·lència en els camps artístics respectius. Seguidament, la secretària general de la Universitat, Marina Solé, va llegir l’acta oficial de nomenament dels nous doctors honoris causa.

La padrina dels quatre guardonats, la catedràtica d’Arts Visuals i Disseny de la Facultat de Belles Arts Dolors Tapias, va posar en relleu els mèrits de cadascun dels protagonistes. Així, va subratllar la capacitat de Bayona per convertir el cinema en una experiència sensorial completa; la profunditat de l’obra de Cabellut, que connecta amb l’ànima humana; l’emoció i la passió que Espert aporta al teatre, i la força evocadora de les escultures de Plensa. Per tant, Tapias va recalcar la «gran aportació dels quatre guardonats al món de la creació, l’art i la cultura, i el lideratge que exerceixen en les seves respectives especialitats».

 

Després de la intervenció de la padrina, el rector va dur a terme la cerimònia d’investidura, en què va lliurar les tradicionals insígnies de doctor honoris causa: la birreta, l’anell i els guants blancs, símbols de prestigi, saviesa i puresa acadèmica. Bayona, Cabellut i Plensa van rebre aquests honors amb gran emoció, i han donat les gràcies a la Universitat de Barcelona pel reconeixement.

En el seu discurs, Juan Antonio Bayona va declarar «sentir-se sobrepassat pel guardó» i va agrair que «la UB hagi premiat un director de cinema». Va repassar els seus orígens humils i l’origen de la seva passió cinematogràfica. Va posar de manifest que «a través de les seves pel·lícules ha mirat de viatjar a les zones més obscures de l’esperit humà i llançar-hi una mica de llum», mentre que Lita Cabellut va destacar «que la feina de l’artista és essencialment solitària, i molt connectada a la ciència, la cultura i, sobretot, el passat, ja que som una espècie social». A més, va reconèixer que «la passió pel coneixement és, primer, el motor de la seva activitat creativa i, en segon lloc, la voluntat de compartir-la i ensenyar-la». Jaume Plensa va concloure el torn de paraules afirmant que «la bellesa és el vincle que ens uneix a tots, i la recerca de la bellesa és l’empresa que em mou a desvelar els secrets de l’esperit humà», i «l’art en l’espai públic ha d’ajudar a canviar la societat a través de la força transformadora de la bellesa».

L’acte va continuar amb la intervenció musical del Cor UB, que va oferir una nova peça abans de donar la paraula al president del Consell Social de la Universitat de Barcelona. Joan Corominas va subratllar la transcendència cultural i social dels quatre honoris causa, que «representen l’equilibri entre l’esperit local i el reconeixement global».

Finalment, el rector, Joan Guàrdia, va pronunciar el discurs de cloenda recordant el compromís de la UB amb la creació artística i remarcant el paper fonamental de les arts en la construcció d’una societat més crítica i reflexiva. Així mateix, va afirmar que «és imprescindible el binomi de l’art i la ciència, d’art i d’una societat madura i compromesa», i va palesar «l’orgull d’incorporar quatre membres a la comunitat universitària, que són creadors de coneixement a través de l’art i la bellesa».

L’acte va finalitzar amb la interpretació del Gaudeamus igitur, seguit de la tradicional abraçada de fraternitat amb el claustre acadèmic. Després de la cerimònia, els assistents van poder gaudir d’una copa de cava al jardí Ferran Soldevila.

 

Fotografia de portada: Bayona en un moment del seu discurs | UB

Fotografia interior: Bayona, Cabellut i Plensa amb els seus diplomes com a doctors Honoris Causa | UB

Continguts relacionats

Televisió

Suplements

Opinió

Participació