Molts veïns que van passar per la plaça Orfila al llarg de diumenge, es van trobar per sorpresa gegants, tabalers, trabucaires i dansaires diversos, acompanyats de força públic, gairebé com si estiguéssim en plena Festa Major. Tanmateix, aquesta mostra de cultura popular andreuenca va ser organitzada pel Grup Sardanista Maig, amb motiu del compliment dels seus 50 primers anys de vida, i va comptar amb el suport del Centre Municipal de Cultura Popular de Sant Andreu (Can Galta Cremat) i la Societat Cultural i Esportiva La Lira.
La primera seu d’aquesta colla va ser la Cooperativa Andreuenca. El 1970 es van traslladar a Gràcia. I el 1975 la colla s’estableix definitivament a Sant Andreu de Palomar, a La Lira, on va fundar la secció sardanista. Amb el pas dels anys, van anar formant colles per a dansaires de diverses edats. Actualment, n’hi ha cinc: la Xamosa, en categoria aleví; la Xiroia, en categoria infantil; la Xàldiga, en categoria gran; la Maig, també en categoria gran; i Dansaires de Maig, en categoria veterana.
La seva tècnica depurada li ha suposat un constant reconeixement al llarg del temps en els concursos que se celebren arreu de Catalunya,però destaca especialment la segona posició de la colla Xàldiga i el tercer de la Xiroia al Campionat de Catalunya de Punts Lliures 2014. Aquesta excel·lència també l’ha portat a participar en festivals de cultura popular, en emissions de televisions nacionals i internacionals i en actes emblemàtics com l’exhibició de la colla Xàldiga durant el concert de carilló del Palau de la Generalitat de la Mercè 2014, en el marc dels actes de la capitalitat de la sardana.
La celebració d’ahir va comptar amb un pròleg que es va celebrar el 19 d’abril: una trobada de dansaires antics i actuals a Montserrat. La diada va començar amb la Missa Conventual en el decurs de la qual el grup sardanista va fer una ofrena a la marededéu i una breu lectura de la història de la colla. En acabar, hi va haver una ballada de sardanes, amb la Cobla Ciutat de Cornellà, on les diferents colles del Grup Sardanista Maig van poder ballar, entre d’altres, les sardanes que els hi han estat dedicades. I després, dinar de germanor i passejada final pel recinte abans de tornar.
Però l’acte més emblemàtic de la commemoració es va desenvolupar ahir a la tarda a la plaça Orfila, després de la matinal d’audició de sardanes, a càrrec de la Cobla Ciutat de Terrassa, i del dinar popular al carrer Coroleu just al davant de La Lira. D’allà va sortir la cercavila que, encapçalada per la Germandat de Trabucaires, Geganters i Grallers de Sant Andreu, va fer un curt recorregut de retorn a la plaça Orfila, l’escenari en el qual el Grup Sardanista Maig a partir de les 18:00 hores va anar exhibint tota la seva capacitat de seducció amb la participació de les diferents colles i diferents tipus de balls.
L’espectacle, titulat I tú com la balles?, que va començar amb la lectura de l’Auca de la Colla Maig, de Joan Casals, va ser molt més que una exhibició sardanística, perquè les sis seccions en què es va dividir comptaven amb la participació d’una de les seves colles i la col·laboració d’alguna altra entitat de Sant Andreu relacionada amb una manifestació concreta de la cultura popular catalana. El guió, llegit per membres dels grups de teatre de La Lira (La Lira Teatre i Somni’TS) i que anava introduint les diferents seccions, destacava aquest fet amb una pinzellada de la seva trajectòria històrica.
Es va sentir cantar L’Orfeó La Lira mentre ballaven el Foment Sardanista Andreuenc i la colla Dansaires de Maig. L’Associació de Puntaires de Sant Andreu i a la colla Xiroia van compartir l’atenció del públic. Van actuar conjuntament els Bastoners de Sant Andreu i la colla Xiroia. Els gegants de Sant Andreu van ballar amb la colla Maig. L’Esbart Maragall va dansar també amb la Colla Maig. I finalment la Satànica de Sant Andreu i la seva bèstia Bretolàs amb la colla Xàldiga.
Amb una ballada final de tot el grup sardanista i del públic espontani, i el so estrepitós de cinc trets dels trabucaires (un per cada dècada), van finalitzar els actes del cinquantenari que el Grup Sardanista Maig ha volgut convertir en un acte d’amor cap a la cultura popular catalana i cap a Sant Andreu.
Fotografia: Colla Xiroia a punt de començar el ball de cintes | Jesús Manzano














