El Centre Cultural Els Catalanistes de Sant Andreu acollirà el pròxim dissabte i diumenge el musical Flor de nit interpretat per l’Associació Artística Tercer Timbre. Un espectacle de Dagoll de Dagom estrenat el 1992 i que ara Esther Marquès, alma mater de l’associació’, s’ha adonat que aquell argument reflecteix el moment sociopolític convuls que viu Catalunya gairebé com si fos un mirall.
L’Associació Artística Tercer Timbre ja feia molts mesos que havia triat l’obra Flor de nit per representar-la. L’Esther Marquès comptava també amb el vistiplau de Dagoll de Dagom, propietària dels drets d’una obra estrenada fa 25 anys al Teatre Victòria amb un èxit aclaparador. El que no hauria imaginat mai Marquès és que, després de treballar i assajar durant moltes setmanes en l’obra, aquesta seria una representació fidel del context actual.
L’obra rememora un imaginari cabaret del Paral•lel, anomenat Flor de nit, durant els anys de la Segona República fins 1936. En aquell cau coincideixen totes les classes socials confoses i excitades alhora pels temps de revolució cultural i política. L’estratègia general de la població és jugar a la doble conducta, de tal manera que s’aconsegueixi una bona posició en el nou panorama del país sense perdre el que s’ha assolit en el període anterior.
L’obra fixa la seva atenció en el triangle format per Quimet, l’anarquista idealista sense sort, Rosa, la noia obrera que vol assolir la seva pròpia identitat, i Sebastià Reynals, l’intel•lectual que juga a relacionar-se amb les prostitutes del local, les flors prohibides o del mal, que serveix d’ordit sentimental bàsic per a totes les altres relacions socials i psicològiques.
Manuel Vázquez Montalbán, l’autor que va escriure Flor de nit, explica que és una proposta dramàtica que utilitza elements significatius d’allò que fou la ciutat i la seva alegria nocturna. La música, d’Albert Guinovart, recull, en qualitat d’homenatge, el que va ser l’eclecticisme d’un temps situat entre l’avantguarda i el populisme, però tant la música com la lletra passen pel filtre del gust receptor contemporani.
L’espectacle, que es podrà veure aquest dissabte i diumenge a les 18 h al Centre Cultural Els Catalanistes de Sant Andreu, ja té les localitats exhaurides. De ben segur el local, ple a rebentar, viurà l’ambient de les grans ocasions per veure una obra de gran vistositat que ha preccisat la coordinació de més de quaranta actors i actrius amb cançons i balls al ritme de la música en directe interpretada pels mestres Juan Diego Fidalgo, al piano, i Albert Flores, a la viola.
Fotografia: Assaig als Catalanistes / Esther Marquès