· La mesura pretén garantir el flux de vianants i concentrar l’oferta de terrasses
El districte de Sant Andreu ja ha fet públiques les normatives de regulació de terrasses a les places Comerç i Masadas i a les rambles Fabra i Puig i Onze de Setembre. Les ordenances augmentaran el nombre de taules i cadires a les dues places. Es reubicaran en punts estratègics per garantir el flux de vianants, procurar una tranquil·litat visual i evitar la sobrecàrrega en àmbits de molta afluència.
Actualment a la plaça Comerç només hi ha un establiment amb terrassa, el bar Versalles, que forma part de la pròpia història de la plaça. El restaurant compta amb 6 taules i 24 cadires situades entre la plaça i el carrer Gran de Sant Andreu. Tot i que la zona té una baixa demanda de terrasses, es considera que pot generar força una demanda en un futur. Els principals casos de demanda potencial són una pastisseria i una gelateria de la plaça.
Per aquest motiu es pretén concentrar l’oferta de terrasses en un sol entorn de la plaça. En aquest cas l’espai ocuparia el comprès entre la línia de bancs i el quiosc, intercalant les terrasses entre els arbres, i recolzant-se en les jardineres existents. També es doblaria el nombre de mòduls, que passarien de ser-ne 6 a 12.
Pel que fa a la plaça Masadas la situació és completament diferent. Avui en dia compta amb 6 comerços que sumen 40 taules i 160 cadires. Les ordenances tenen com a objectiu alliberar l’espai central de la plaça així com els accessos a la mateixa. També regular la posició, els espais màxims d’ocupació i les característiques de les terrasses actuals i futures de la plaça.
Amb la implantació del projecte les quatre cantonades de la porxada quedaran lliures de terrasses i s’agruparan en mòduls als diferents carrers que la rodegen. El resultat final donarà cabuda a un màxim de 12 mòduls al carrer Monlau, 18 mòduls al carrer Coll, 6 mòduls al carrer Mossèn Juliana, i 18 mòduls a la façana nord de la plaça. El resultat final serà de 54 taules i 216 cadires dividides en nou zones ocupables amb un màxim de sis taules i 24 cadires a cada una.
Quan es va anunciar el canvi de l’ordenació el passat gener, el president de l’Associació de Veïns i Veïnes de La Sagrera, Jaume Matas, ja va comentar en aquest mitjà que estava d’acord amb el canvi perquè “els bars s’excedien i de mica en mica anaven guanyant metres”. D’aquesta manera s’espera un major control en l’espai que ocupa cada establiment.
En el cas de les rambles, la concentració excessiva de la demanda ha provocat que en alguns punts l’espai pels vianants quedi molt reduït. Per aquest motiu també regulat la posició, els espais màxims d’ocupació i les característiques de les terrasses actuals i futures. Amb el canvi de paviment del primer tram de la rambla Onze de Setembre, ja es pot diferenciar l’espai destinat a les terrasses, de superfície llisa que és de 3,8 metres i el de vianants d’asfalt gravat.
Fotografia: Terrasses de la plaça Masadas | Lluís Espallargas














