El Sant Andreu Teatre acollirà l’espectacle Folk as Queer, els dies 19 i 20 de desembre, un recital que combina dansa contemporània i tradicions catalanes i que s’ha convertit en un dels caps de cartell de la temporada de dansa del teatre. La proposta és de la companyia l’Esbord, fundada l’any 2022 per Pere Seda, ballarí i coreògraf format a l’Esbart Maragall i al Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona.
L’Esbord és una companyia marcadament andreuenca, establerta a Sant Andreu de Palomar i resident a la Fabra i Coats. Però la vinculació va més enllà, ja que tres dels intèrprets han passat per l’Esbart Maragall i una és nascuda a Sant Andreu de Palomar, reforçant el caràcter local de la proposta.
L’espectacle és un cant d’amor a les pràctiques tradicionals com a espais d’emancipació i de connexió amb allò més profund de l’ésser. Quatre dansaires contemporanis ofereixen un recital erràtic de danses d’arrel catalanes mentre batallen per reivindicar la seva identitat –allò que senten, que els fa moure– fent valer el poder de la comunitat. Com en una carrera de fons, portaran aquesta recerca incansable fins al final per mirar de trobar el lloc on el cos tradicional i el cos contemporani, dissident i digital, intercanvien el seu llenguatge en comunió i aprenen a ballar una nova dansa.
Folk as Queer ha estat reconegut amb el Premi Delfí Colomé 2023 i s’ha representat en festivals destacats com el Dansa Metropolitana, la Fira Mediterrània de Manresa o el Dansàneu. L’espectacle, estrenat l’any 2024, és la tercera producció pròpia de l’Esbord, que prèviament havia desenvolupat L’Hereu Riera (2022) i AUTOODI (2023). Amb tot, la companyia andreueca suma més de seixanta actuacions a Catalunya i a l’estranger.
Durant la seva estada al Sant Andreu Teatre, en la funció del divendres 19 de desembre Estrella Damm organitzarà un col·loqui postfunció amb la companyia, moderat pel crític Oriol Puig Taulé de Recomana.cat, per debatre sobre la creació i els processos de la dansa contemporània basada en tradicions.
Vídeo promocional de l’espectacle
Fotografia: Representació de Folk as Queer a la Fabra i Coats | Pere Virgili














