El canvi de Navas per Torrent de la Guineu supera el primer tràmit municipal

El canvi de nom del barri de Navas ha superat el primer pas al Consell Plenari del Districte de Sant Andreu. La iniciativa ciutadana, que insta el govern municipal a iniciar els tràmits per canviar el nom de Navas pel de Torrent de la Guineu, ha estat aprovada amb el suport de Barcelona en Comú, ERC i Junts, l’abstenció del PSC i el PP, i el rebuig de Vox. És a dir, 14 vots a favor, 9 abstencions i 2 vots en contra.

Tot plegat va començar el setembre de 2023, quan un grup de veïnes i veïns de diverses edats van engegar la iniciativa per modificar el topònim del barri per un de més arrelat a la zona. El desembre del 2023 van presentar la proposta al Consell de Barri de Navas, i aquest dimecres ha arribat al Consell Plenari del Districte de Sant Andreu.

Entremig s’han hagut de superar diferents etapes. Després de fer-ne difusió per diversos canals, l’octubre del 2024 es va iniciar la recollida de signatures. Només un mes després, el novembre del 2024, el grup motor va aconseguir 947 signatures, 247 més de les 700 necessàries que es requerien perquè la proposta es pogués debatre a nivell de districte.

Diversitat d’opinions entre el veïnat

Els promotors del canvi de nom defensen que la denominació Torrent de la Guineu, en referència a un corrent d’aigua que creuava el territori, estaria més connectada amb el territori. La qual cosa argumenten en base als resultats d’una investigació que van dur a terme quan van començar a impulsar la proposta ciutadana.

Els veïns van fer una recerca a l’arxiu municipal, on van trobar uns 700 documents que fan referència a Torrent de la Guineu en contraposició a la trentena de Navas. L’actual topònim fa referència a la batalla de Las Navas de Tolosa, del segle XIII. El grup impulsor rebutja aquesta denominació perquè no s’identifica ni en el temps ni ideològicament amb aquesta batalla, la qual va tenir lloc a més de 600 quilòmetres del barri.

Per la seva banda, els partidaris de continuar-se anomenant Navas demanen una consulta ciutadana en la qual prengui part el veïnat major de 16 anys. Ja s’han començat a moure i estan en procés de rebre el plàcet municipal per iniciar el camí, que requereix reunir les signatures del 5% de la població de més de 16 anys empadronada al barri.

La petició avança del Districte a l’Ajuntament

Havent aconseguit el vistiplau del Districte de Sant Andreu, la petició de canvi de Navas per Torrent de la Guineu agafa força i el següent pas serà que el canvi de nom es debati en sessió plenària de l’Ajuntament de Barcelona.

Per altra banda, no farà falta que aquesta petició passi per la Ponència de Nomenclàtor. Malgrat algunes informacions havien apuntat aquest requisit, fonts consultades per Andreuenc han aclarit que no serà necessari en aquest cas.

Continguts relacionats

Televisió

Suplements

Opinió

Participació