El nivell dels alumnes catalans se situa a la cua d’Espanya

En comprensió lectora, Catalunya només està per davant d’Andalusia, Melilla i Ceuta.

 

La caiguda equival a un curs sencer respecte de les últimes proves i les notes situen els alumnes catalans per sota tant de la mitjana espanyola com la dels països de l’OCDE en tots els àmbits.

Ahir 5 de desembre, l’OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics, organisme amb més de 30 països, la majoria democràtics i amb economies de lliure mercat, que busquen desenvolupar el benestar de les seves societats mitjançant l’anàlisi, l’intercanvi i la difusió de polítiques públiques, va publicar l’informe PISA (Programa per a l’Avaluació Internacional d’Estudiants).

El document donat a conèixer ahir mesura el rendiment acadèmic dels estudiants en matemàtiques, ciències i comprensió en estudiants de 15 i 16 anys a partir d’exàmens estandarditzats que es realitzen cada tres anys en diversos països pertanyents o no a l’OCDE. L’estudi s’ha realitzat entre 37 països de l’OCDE i 44 països i economies associats. Han participat 690.000 estudiants i 21.621 centres. Entre ells, 30.800 són escolars espanyols i 966 centres educatius espanyols.

En aquesta edició de PISA, es divulga el treball de camp que es va realitzar en la primavera de 2022 (inicialment planificat per a 2021, però ajornat un any degut a la pandèmia de la COVID-19).

Els resultats de PISA confirmen la caiguda generalitzada dels resultats de la majoria dels països després dels tancaments de centres educatius que va provocar la pandèmia de la covid-19. L’informe apunta que la caiguda generalitzada no es relaciona directament amb els dies de tancament, sinó amb la situació global derivada de la pandèmia: els canvis en la capacitat dels grups classe, les interrupcions en l’escolarització o les afectacions socioemocionals.

 

Els resultats del conjunt de l’Estat en comparació amb la resta de països

D’una banda, Espanya baixa vuit punts en matemàtiques respecte a l’edició anterior de 2018, en la qual els estudiants ja van baixar respecte a la prova precedent, fins a quedar-se en 473 punts. En comprensió lectora, retrocedeixen tres punts, fins als 474. I pugen dos punts en ciències, fins als 485.

No obstant això, encara que Espanya queda per sota, sí que s’acosta a la mitjana dels països de l’OCDE que organitzen la prova i a la Unió Europea. En concret, l’informe PISA 2022 mostra per als 34 països de l’OCDE una mitjana de 472 punts en matemàtiques, 476 en lectura i 485 en ciències. I per als de la UE, 474 en matemàtiques, 475 en comprensió lectora i 484 ciència.

En termes de gènere, en la gairebé totalitat dels països els alumnes obtenen millors puntuacions que les alumnes en matemàtiques i en ciències (10 i 5 punts més respectivament en el cas d’Espanya), mentre que les noies tenen més facilitat amb la lectura (25 punts més en el cas d’Espanya).

D’altra banda, en tots els països l’alumnat procedent d’un entorn socioeconòmicament afavorit rendeix significativament millor que el procedent d’un entorn desfavorit. A Espanya, la diferència de rendiment en matemàtiques, de 86 punts, és no obstant això menor que en la mitjana OCDE (93 punts) i en el total UE (102).

L’alumnat espanyol es troba també entre el més resilient respecte al seu origen socioeconòmic: el 12% de l’alumnat socioeconòmicament en inferioritat de condicions aconsegueix un rendiment alt (el 10% en la mitjana de l’OCDE).

 

Els resultats a Catalunya en comparació amb la resta de comunitats autònomes

El que crida l’atenció des de la perspectiva de Catalunya són els baixos resultats dels alumnes catalans en comparació amb els de la resta de l’Estat ja que en els tres àmbits se situen a la cua de les comunitats autònomes.

En competència matemàtica Catalunya ha obtingut 469 punts, 21 menys respecte a les últimes proves, fetes el 2018. És la puntuació més baixa des del 2006 i ens deixa per sota de la mitjana a tot Espanya, on el resultat ha estat de 473 punts.

En competència científica, l’alumnat català ha obtingut la pitjor dada des del 2003 amb 477 punts, 12 menys que el 2018. Se situa a vuit punts de la mitjana tant d’Espanya com de l’OCDE. En aquest àmbit, només han obtingut pitjors resultats que Catalunya les comunitats de Castella-la Manxa Andalusia, les Canàries, Melilla i Ceuta.

En comprensió lectora, Catalunya també ha registrat la pitjor dada des del 2006 i s’ha situat en les últimes posicions de l’Estat amb 462 punts, 22 menys que el 2018, i només per davant d’Andalusia, Melilla i Ceuta. Se situa 12 punts per sota de la mitjana d’Espanya i 14 punts per sota de la mitjana dels països de l’OCDE.

 

 

La valoració del secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, i del director general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Joan Cuevas, és que les proves diagnòstiques que elabora el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu ja feien esperar aquestes dades.

A més, va apuntar que els dolents resultats són en gran part atribuibles a la complexitat de la societat catalana. D’una banda, per l’augment de famílies econòmicament vulnerables, i de l’altra per l’arribada d’alumnes immigrants al circuit d’educació que van quedar sobrerepresenats a la prova ja que un 24% dels alumnes examinats eren immigrants, mentre que en el conjunt del sistema educatiu català aquests representen un 15%.

Per la seva banda, el líder del PSC a Catalunya va piular a Twitter el següent:

 

 

Fotografia: alumnes en una classe | haciendodiscipulos.com.ar

Imatge: piulada de Salvador Illa | redacció

Continguts relacionats

Televisió

Suplements

Opinió

Participació