El projecte s’ha donat a conèixer en la primera sessió informativa al veïnat sobre la transformació del tram entre Fabra i Puig i el Pont de Sarajevo.
Ahir es va celebrar al Centre de Cultura Popular de Sant Andreu – Can Galta Cremat la primera sessió informativa sobre el projecte del tram 3 de les obres de reurbanització de l’avinguda Meridiana, comprès entre Fabra i Puig i el Pont de Sarajevo (entre la Trinitat Vella i Nova), a càrrec de l’arquitecte en cap de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Matilla, i l’arquitecte responsable de transformació de la Meridiana, Joan Delgado.
L’objectiu principal de la fita presentada a la reunió és el mateix que ja s’ha aconseguit al tram entre Glòries i Biscaia, i el que està en fase d’obres entre Biscaia i Fabra i Puig: “Passem d’una Meridiana grisa a una Meridiana verda”, com assegura Delgado. Aquest objectiu s’està assolint incrementant les zones verdes, les de lleure i la connexió entre els barris que queden esquerdats per aquesta via. També es tracta de reduir el trànsit i la consegüent contaminació tant ambiental com sonora que causa en l’autopista urbana encara existent.
En el considerat tercer tram d’obres de la Meridiana, que transcorre al llarg de més de 2.600 m entre Sant Andreu, Nou Barris i les Trinitats Nova i Vella, es pretén reduir el nivell de la calçada per on hi passa el trànsit rodat fins a pocs metres del túnel d’Adif. D’aquesta manera, s’aconseguiria la millora més ambiciosa del projecte segons Matilla: “El mur lateral de l’avinguda a la banda de Sant Andreu entre el CAP, la plaça de Xandri i el passeig de Valldaura desapareixeria”.
En substitució del mur i amb la rebaixa de la carretera, es formaria una rampa de fins a 6 m per tal que creuear l’avinguda sigui més accessible i amb passos de vianants amb una distància mitjana entre ells de 133 metres. Una de les modificacions més evidents seria l’eliminació del Pont del Dragó, ja que Meridiana i Valldaura confluirien al mateix nivell.
També es reconvertiria l’espai de circulació rodada amb el mateix disseny que als trams anteriors de la Meridiana: carrils pel trànsit en ambdues bandes i amb un eix central verd i per bicicletes. Una altra modificació sobresortint és que l’eliminació del mur faria desapareixer els dos nivells actuals de vials (un per sobre del mur i l’altre davant mateix dels edificis que donen a l’avinguda) en sentit sortida de Barcelona. Aquest desgavell es convertiria en un únic nivell de circulació amb 2 carrils per a cotxes i 1 carril per a bus. A la banda de Nou Barris, no es faria cap reforma a les voreres ni al parc de Can Dragó, però a l’avinguda en sentit Glòries també es reduirien els carrils a 2, més 1 de bus. En definitiva, la conclusió de Xavier Matilla és que “Passaríem d’una autopista urbana a disposar de 2 carrers: un a la banda de Sant Andreu i un a la banda de Nou Barris”.
Pel que fa a la part central, d’uns 20 metres d’ample, comptaria amb 5 hectàrees de verd i uns 1.200 arbres més un carril bici i un passeig per tal que els vianants puguin passejar i creuar l’avinguda en més llocs que ara. El projecte actualment contempla aquest passeig central en forma de ziga-zaga, ja que “Si féssim un passeig rectilini resultaria un paisatge monòton” (X. Matilla), encara que es va matisar que, a partir de l’avinguda Rio de Janeiro, aquesta part central es reduiria a un sol carril bici.
Aquest ambiciós projecte s’enfronta a tres reptes: excavacions i demolicions per la baixada de nivell de la calçada, reforçament del túnel d’Adif, i el desviament del trànsit i el transport públic durant les 3 fases de les obres del tram 3: Fabra i Puig – Riera de Sant Andreu, Riera – Passeig de Santa Coloma, i Passeig de Santa Coloma – Pont de Sarajevo.
Ambdós arquitectes van reconèixer que actualment no es compta amb un pressupost i amb unes dates per executar les obres, ja que es tracta d’un projecte que encara no ha enllestit el segon tram i que l’executiu del nou Ajuntament resultant de les eleccions de maig ha de ser qui fixi aquests termes. Tanmateix, l’ambició de l’actual Ajuntament traspassa les fronteres de Barcelona: la culminació de tot plegat seria debatre amb la Generalitat la possibilitat d’allargar tota aquesta reurbanització fins a Vallbona a partir del pont de Sarajevo, el que suposaria realitzar un quart tram.
Fotografia de portada: sessió informativa | Biel Ibañez
Fotografia interior: reproducció projecte futura Meridiana | Ajuntament de Barcelona