Les propostes de Sant Andreu tenen relació amb el lleure infantil amb perspectiva social i inclusiva.
El Consell Plenari del Districte de Sant Andreu del dia 2 de març incloïa com a punt a tractar de l’ordre de la reunió quines eren les propostes del Districte per tal de rebre la distinció Medalla d’Honor de la ciutat 2023, en la categoria entitat i en la categoria personal.
Les candidatures que s’enviaran a l’Ajuntament de Barcelona van ser L’Esplai La Tortuga, un grup d’oci que porta set anys fent treball comunitari a la Trinitat Vella, i Anna Mourelo, que és la impulsora dels jocs infantils inclusius dels Jardins de Massana i destaca per la seva lluita en matèria d’inclusivitat.
L’Esplai la Tortuga va néixer a partir del MIJAC (Moviment Infantil i Juvenil d’Acció Catòlica) de la Parròquia de la Trinitat Vella el 2016. Després de sortir de la parròquia, no han aconseguit un espai fix però, no obstant això, donen cobertura a desenes de nens del barri en diferents modalitats.
Els dissabtes, de manera regular, fan activitats d’oci per a 55 nens. Els casals de Nadal reuneixen uns 80, els d’estiu han arribat a 200 en l’última edició. A més, les colònies aconsegueixen reunir 90 i escaig nens durant una setmana i no van ser més perquè la casa de colònies no tenia més espai. Després d’aquests set anys, a més, ja n’hi ha hagut incorporacions d’alguns joves que han passat a ser monitors.
Per la seva banda, Ana Mourelo és la presidenta de l’Asociación ‘Miradas que hablan’, que investiga el síndrome MECP2 a l’Hospital Sant Joan de Déu. Com a mare de l’Aitor, un nen amb diversitat funcional, es va adonar fa uns anys que el seu fill i altres nens i nenes no podien accedir a molts dels parcs de la ciutat perquè no estaven adaptats a les necessitats d’infants que no caminen.
Per aquest motiu, va impulsar, a través dels Pressupostos Participatius d’aquest mandat municipal, la creació d’una àrea de jocs infantils inclusius als Jardins de Massana, en el barri del Congrés i els Indians, concretament, en una zona pròxima al Centre d’Educació Especial Sants Innocents, amb la finalitat de fomentar més espais de joc inclusiu on tota la mainada hi pugui jugar i compartir estones de lleure en igualtat. Aquesta iniciativa encara s’ha de fer realitat.
Fotografia: imatge virtual del projecte de l’àrea de joc infantil inclusiu dels jardins de Massada | Ajuntament de Barcelona