Modificacions del servei a les línies R2 nord i R11 per obres a l’àmbit de la Sagrera i Sant Andreu.
168 anys clouran aquesta nit quan l’últim tren s’aturi a l’anomenada també ‘estació de baix’, l’estació en funcionament més antiga de l’Estat, que quedarà substituïda per la nova uns metres més enllà.
La seva entrada en servei va ser l’any 1854, de la mà de la Compañía Caminos de Hierro de Barcelona a Granollers, que va comunicar aquestes dues ciutats, sis anys després de la primera línia construïda a la península, la de Barcelona-Mataró el 1848.
Aquesta jubilació és una conseqüència directa dels treballs en curs que Adif Alta Velocidad (Adif AV) està executant per posar en servei el traçat definitiu de l’R2 nord per l’interior de la Sagrera i la nova estació de Rodalies de Sant Andreu. Entre el 3 i el 10 de desembre, els trens de les línies R2 nord i R11 iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a l’estació de Montcada i Reixac.
Desapareix un paisatge tradicional més de Sant Andreu lligat al ferrocarril com, per cert, Ramon Girabal recordava diumenge passat en el seu pregó fent-se ressò dels records d’infantesa de tants veïns del poble. De totes maneres, s’ha de tenir present que l’Ajuntament té prevista la conservació de l’edifici per albergar algun servei o algunes entitats del territori que han mostrat el seu interès i que la nova estació tindrà uns murals en la zona d’andanes que recordaran l’estreta relació de Sant Andreu amb el ferrocarril.
Quan aquest curt tram torni a estar actiu, és a dir, el dia 11 de desembre, els trens ja pararan a la nova estació, de moment, anomenada oficialment Sant Andreu.
Per tal de garantir la mobilitat de les persones usuàries de les línies, Renfe estableix un servei de bus complementari a Montcada i Reixac per a aquests dies, cada 15 minuts entre les 6:00 i les 22:00 hores, des de l’estació de Montcada i Reixac i fins a Barcelona La Sagrera Meridiana. Pel que fa al servei a l’Aeroport, aquest es realitzarà amb origen i destinació Barcelona Estació de França.
Els viatgers de Granollers-Centre, els dies laborables de dilluns a divendres, entre les 6:00 h i les 10:30 h disposaran d’autocars directes a Barcelona la Sagrera-Meridiana, i entre Barcelona la Sagrera-Meridiana i Granollers-Centre de 17:00 h a 20:30 h. Els dissabtes, diumenges i festius, l’horari serà de 8:00 h a 10:45 h i de 18:00 h a 20:45 h, respectivament en cada sentit.
Durant aquests dies, com ja ha succeït durant des que van començar les obres a l’entorn de La Sagrera, els títols de Renfe seran vàlids per utilitzar el servei de Metro a les estacions afectades.
Renfe ha reforçat el personal d’informació i atenció al client distribuït per les principals estacions afectades, per tal de guiar i orientar els clients. En els serveis que sigui necessari transbordament, el temps de viatge serà superior a l’habitual.
Tota la informació sobre aquestes modificacions del servei es comunicarà a través de megafonia a estacions, a l’interior dels trens, així com a les pantalles, teleindicadors i senyalització específica a les estacions de transbordament. També als webs www.rodaliesdecatalunya.cat, www.renfe.com i www.adif.es (apartat Estat de la Xarxa), al telèfon d’informació 900 41 00 41, a l’App Rodalies de Catalunya i Adif en tu móvil, així com en les xarxes socials (@rodalies, @infoadif i @renfe).
Fotografia: aspecte exterior de l’estació Sant Andreu Comtal | blocs.xtec.cat/descobrirbarcelona/