El Triangle Ferroviari i el Centre de Control de metro de la Sagrera són claus per tal de controlar els principals serveis de transport públic de Barcelona.
La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona, Laia Bonet, va acompanyar a principis d’agost a l’alcalde en funcions de Barcelona, Jaume Collboni, durant una visita al Centre Operatiu de Negoci (CON) situat a les instal·lacions del Triangle Ferroviari. Més enllà de l’anècdota, la visita va suposar material informatiu on es va explicar la importància d’aquest a instal·lació a tocar del carrer Josep Soldevila en la gestió del servei d’autobús a la ciutat.
El CON de Triangle és un element clau per a la gestió de la xarxa, ja que a més de regular 17 línies de bus de la ciutat, integra un element clau per a la funcionalitat d’aquest servei com és el Centre de Control de Bus. Al CON hi treballen unes 850 persones repartides entre tallers i oficines i els 675 conductores i conductors que cada dia donen servei a les línies que es gestionen des d’aquesta cotxera.
A les cotxeres també es produeix la càrrega d’oportunitat dels autobusos elèctrics. Un autobús elèctric se situa a la zona de càrrega i activa automàticament un pantògraf que es desplega fins a fer contacte amb el carregador, situat al sostre de la instal·lació. D’aquesta manera, el vehicle comença un procés de càrrega que és totalment automatitzat, ja que s’activa des de l’interior del vehicle sense necessitat que el conductor hagi de fer cap altra tasca.
Aquests vehicles es carreguen de manera alternativa a la nit i durant el recorregut, ja a la línia on presten el servei, van disposant de petites càrregues mitjançant pantògraf als punts terminals.
I pel que fa al metro?
Encara que fora de la visita, cal recordar que en aquest indret el metro de la ciutat també disposa dels seus espais, des dels quals dona servei a la línia 2, línia 4 i L9/L10 del TMB. A les seves cotxeres hi ha 13 vies per als convois de la L2 i L4, i 12 vies destinades a taller de primer nivell de la L2 i de segon nivell (grans reparacions) de la flota de Ferrocarril Metropolità de Barcelona.
A la Sagrera es troba el Centre de Control de Metro de Barcelona (CCM), que és el centre del Ferrocarril Metropolità de Barcelona que gestiona els recursos de l’explotació de la xarxa del metro de Barcelona. Està situat en un edifici del carrer Josep Estivill, a la vora de l’estació de la Sagrera, raó per la qual sovint se l’anomena Centre de Control de la Sagrera.
El CCM s’encarrega d’explotar el servei de les línies convencionals L1, L2, L3, L4 i L5 i les automàtiques L9, L10 i L11. El centre funciona les 24 hores del dia per controlar la regulació dels intervals dels trens, gestionar els treballs nocturns i els canals d’informació interna i externa. A més se n’encarrega de les incidències i les emergències.
A causa de la construcció de la línia 9 (L9 i L10), el centre ha necessitat ser ampliat, ja que aquest suposa un increment del 50% del volum de treball, i es va triplicar la superfície de les instal·lacions.
Fotografia de portada: aspecte exterior del Triangle Ferroviari | Gina Barcelona Architects
Fotografies interiors: cotxeres d’autobús del Triangle Ferroviari | Gina Barcelona Architects / Tallers del Triangle Ferroviari | tmb.cat / control del metro de la Sagrera | tmb.cat