La Sagrera es convertirà definitivament, a través del metro, en porta principal d’entrada a Barcelona per la part nord de la ciutat.
Dimecres passat, al Saló Tàpies de l’Ajuntament de Barcelona, Ada Colau, alcaldessa de Barcelona, i Jordi Puigneró, vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, van mantenir una trobada per impulsar nous projectes metropolitans amb posterior roda de premsa amb els mitjans.
Pel que fa al districte de Sant Andreu, un dels anuncis va resultar de gran transcendència ja que es tracta de la posada en marxa de les obres que han de permetre l’acabament de la línia 9 de metro.
Cal recordar que avui dia, aquesta línia solament està en funcionament en el seu tram sud, des de l’Aeroport a la Zona Universitària, i en el tram nord, des de La Sagrera fins Can Zam. A la part central solament queden per foradar quatre quilòmetres de túnel entre les futures estacions de Manuel Girona i Lesseps.
Justament aquesta represa té, com primers objectius, la construcció del pou que conduirà al vestíbul i les andanes de les que algun dia seran les estacions de metro de Sarrià i la de Mandri i, per altra banda, ja s’està preparant la tuneladora perquè entri en funcionament a la primavera i uneixi el túnels sud i nord.
Perquè tot això fos possible, el 2020 el Govern va aprovar un Pla Econòmic Financer (PEF) de l’empresa pública Intraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat) per permetre el finançament dels treballs al tram central de la L9 entre La Sagrera i Zona Universitària, valorats en 946 milions d’euros. Enguany, els pressupostos de la Generalitat han provisionat 25 milions d’euros solament per a la construcció del túnel.
El pla és que durant el 2026 es podrien posar en servei les estacions de Lesseps, Guinardó, La Sagrera i Sagrera TAV. El 2027, entrarien en funcionament les de Camp Nou, Sarrià, Mandri, Sanllehy i Maragall. Finalment, entre el 2028 i el 2029 ho farien les de Motors, Campus Nord, Manuel Girona i Putxet.
Un cop completada la Línia 9, La Sagrera es convertiria en una estació cabdal en el conjunt de la xarxa de metro amb una dimensió metropolitana ja que connectaria Sant Adrià (Línia 10) i Santa Coloma de Gramanet (Línia 9) amb Barcelona a través de la continuació de la pròpia Línia 9, i el transbord a la 5 i a la 1.
Fotografia: tuneladora que ha perforat el terreny per a construir la Línia 9 | tpf.eu