Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha executat l’obra de retirada de les planxes de fibrociment i la rehabilitació del conjunt de la coberta del taller central de material mòbil de Metro, situada entre els carrers Josep Estivill, Sant Antoni Maria Claret, Hondures i Felip II, al barri de la Sagrera.
Amb un pressupost de 2,5 milions d’euros, els treballs van començar l’estiu passat amb la retirada controlada dels 3.000 metres quadrats de planxes de fibrociment, que formaven el sistema d’impermeabilització de la coberta, i dels 3.500 metres quadrats de teula de ceràmica, que cobrien la resta de la nau.
Posteriorment, es va realitzar la rehabilitació de tota la coberta, la impermeabilització, l’aïllament tèrmic i acústic, les proteccions de seguretat i les actuacions de consolidació estructural necessàries per perllongar la vida útil de l’edifici.
La part més delicada de l’actuació va ser la retirada segura d’un nombre important de planxes de fibrociment. En atenció al control ambiental i a les mesures de prevenció que s’havien de dur a terme, especialment durant aquesta fase, l’evolució dels treballs es van anar consensuant en diverses reunions entre TMB, el Districte, la direcció i l’associació de famílies de l’escola L’Estel, situada a la mateixa illa de cases, i l’Associació de Veïns i Veïnes de la Sagrera.
La retirada del fibrociment va ser confiada a una empresa amb l’acreditació RERA i es va realitzar segons el pla de treball aprovat per l’administració. Per al control del desamiantatge, a més de les mesures incloses en el pla de treball, TMB va comptar amb l’assessorament especialitzat de l’empresa ACM 2020, que dirigeix l’expert higienista Lluís Mallart, per la qual cosa es van seguir els criteris més exigents de seguretat i higiene, tant per als treballadors com per als veïns i usuaris de l’entorn.
Fotografia de portada: aspecte actual de la coberta | Sant Andreu EC
Fotografia interior: aspecte anterior de la coberta | TMB