Fa més d’un any llarg que el veïnat dels voltants de la plaça de Marià Brossa està manifestant de manera pública i notòria el seu malestar pel que ells entenen que és un augment inassumible de la circulació a la zona tot coincidint amb l’acabament de les obres de la nova urbanització del carrer Gran de Sant Andreu que va comportar el canvi de sentit de la circulació rodada en aquest eix.
Aquesta molèstia s’augmenta perquè alguns conductors no respecten el límit de velocitat, fet que, a més, resulta especialment perillós en passar al costat del parc infantil de la plaça Marià Brossa amb no gaire separació de la calçada i que havia esdevingut un raconet idíl·lic de pau i tranquil·litat pel gaudi dels més petits de la contrada.
La insistència veïnal va arrencar el compromís de l’Ajuntament de dur a terme un nou estudi de mobilitat de la zona complementari del que ja s’havia fet i convocar una reunió amb els afectats, encara que el Districte considera que el problema s’arreglarà en poc mesos quan es retiri el mercat providional muntat al carrerde Sant Adrià.
Mentrestant, el veïnat s’ha anticipat i ells mateixos han elaborat un informe de l’impacte del trànsit a la zona durant 11 dies analitzant la quantitat i la tipologia de vehicles que han circulat pels carrers de prioritat invertida propers a la plaça.
Seguint un rigorós mètode científic, liderat per David Fonseca, veí i alhora catedràtic del Grup de Recerca en Tecnologies Aplicades a l’Educació de la Universitat la Salle – Ramon Llull, l’estudi confirma les seves queixes ja que entre les diverses conclusions que s’hi extreuen destaca que en horari de 7h a 21h la freqüència mitja de pas és de 306 vehicles cada hora i un total de 4.290 vehicles diaris al llarg de la setmana al carrer d’Agustí i Milà, que arriben a ser entre 5.000 i 6.000 en un dia feiner.
A més l’increment de trànsit està provocant soroll, contaminació, pilones trencades, arbres caiguts pel xoc constant dels vehicles, excés de velocitat, infraccions de trànsit contínues o invasió de les voreres en les maniobres de gir a causa de la poca amplada d’aquests carrers, que no estan pensats per absorbir tant volum de circulació.
L’estudi també proposa l’aplicació de mesures per disminuir el pas de vehicles com, per exemple, convertir alguns carrers perimetrals en carrers de doble sentit de circulació i col·locar fitons hidràulics que impedeixin l’accés als carrers parcialment de vianants als vehicles que no siguin residents.
Una còpia de l’informe ha estat lliurat al districte de Sant Andreu.
Fotografia: concentració dissabte 17 d’abril | Plataforma d’afectats