L’última novetat que s’ha incorporat al circuit urbà del districte són els anomenats coixins berlinesos en els trams amb la velocitat reduïda a 30 quilòmetres per hora. Aquest nou element és una elevació de plàstic dur i de forma quadrangular de color vermellós que, instal·lat al mig de la calçada i sense previ avís que el senyali, obliga a reduir la velocitat dels vehicles.
L’obstacle està calculat de manera que els turismes, per la menor distància entre rodes, estan obligats a passar per la part elevada. En canvi, el transport públic o els vehicles grans d’emergències, com ambulàncies o camions de bombers, ho poden sortejar amb facilitat per l’amplada dels seus eixos.
Les motocicletes han de frenar o sortejar-lo per un lateral si el veuen amb temps o la calçada té espai suficient per a poder fer la maniobra ja que no és aconsellable passar per damunt de manera estable a 30km/h i a més velocitat hi ha moltes possibilitats de caure o de patir un greu ensurt.
Els més crítics amb aquests nous elements han estat, lògicament, els motoristes que han elevat les seves queixes a l’Ajuntament. De fet, la regidora de Mobilitat de Barcelona, Rosa Alarcón, ha confirmat que una comissió d’experts avaluarà la seguretat d’aquests obstacles urbans i si realment poden representar un risc de caiguda per als motoristes.
Altres queixes d’associacions d’automovilistes destaquen que els coixins berlinesos també suposen un risc d’avaria prematura de la direcció i les suspensions de cotxes i motos, perquè les van desgastant a poc a poc. També és un càstig innecesari per a la columna vertebral dels conductors i acompanyants que poden acabar provocant o agreujant problemes cervicals i d’esquena.
Fotografia: combinació de coixí berlinès i terrassa a la calçada a Rbla. Fabra i Puig | Jesús Manzano