Adif i Adif AV està duent a terme 6 intervencions a Catalunya amb una inversió pròxima als 280 milions d’euros i amb una durada prevista fins a principis de 2021. L’objectiu és avançar en el desenvolupament del Corredor Mediterrani i de la futura estació intermodal de la Sagrera, així com augmentar de manera significativa la funcionalitat del servei en el nucli central de Rodalies de Barcelona.
Les obres se centren en la implantació de l’ample internacional entre Castellbisbal i Vila-seca, el trasllat de les vies de la línia Barcelona-Mataró-Maçanet a l’interior, de l’estructura de la futura estació de la Sagrera, la nova configuració de l’esquema de vies de Barcelona-Sants, la reconstrucció del pont del riu Tordera, la protecció davant temporals marítims en la línia Barcelona-Mataró-Maçanet i la rehabilitació integral del túnel de Toses.
Renfe oferirà plans alternatius de transport per a garantir la mobilitat dels viatgers en les línies afectades per les obres que es poden consultar en aquest enllaç.
Primer gran fita en l’avanç de la futura estació de la Sagrera
Entre les obres més destacades, figura el trasllat de les vies de la línia d’ample convencional Barcelona-Mataró-Maçanet a l’interior de l’estructura de la futura estació. Es tracta d’una fita de gran rellevància en l’avanç de les obres de construcció d’aquesta nova infraestructura.
El nou traçat té una longitud de 1,98 km, des del triangle ferroviari fins a la boca del túnel que dóna accés a l’estació de Barcelona – El Clot-Aragó. A l’interior de l’estructura, on s’està avançant en el muntatge de via en placa de formigó, s’estan construint les quatre vies d’aquesta línia, de les quals 2 seran generals i 2 d’estacionament.
L’inici de les operacions serà aquest dissabte, dia 25 de juliol i, segons la planificació vigent, els trens ja circularan per l’interior del nou tram soterrat sense parada, a partir del pròxim mes de novembre.
Afectacions al servei a Sant Andreu Comtal
Es tracta d’actuacions molt complexes donada la necessitat d’actuar sobre infraestructures en servei i per les pròpies característiques dels treballs. Per això, les obres comportaran importants afectacions en el conjunt del servei de Rodalies de Catalunya. Renfe i la Generalitat de Catalunya han treballat per a dissenyar la millor oferta possible que garanteixi la mobilitat dels ciutadans en aquest període.
Els treballs obligaran a circular en via única en un tram de 1,7 km aproximadament en el trajecte Sant Adrià – Clot Aragó. Aquesta limitació de la capacitat operativa comportarà una reducció de l’oferta de trens de la línia R1.
A més, s’haurà d’interrrompre la circulació dels trens entre Badalona i Clot-Aragó aquest pròxim cap de setmana i el del 6 al 8 de novembre. D’aquesta manera, aquests dos caps de setmana, el servei de la R1 en aquest tram es prestarà de la següent manera:
- de Malgrat de Mar a Badalona, s’oferirà el servei habitual,
- de Badalona a Clot Aragó, els viatgers encaminats a Metre i línia B7 cap a Sant Adrià de Besòs. Des d’aquesta, els clients disposen dels serveis de TRAM.
Fotografia: aspecte de l’estació al 40% de la seva execució | Viaempresa.com