Dijous passat el consistori municipal va presentar un ampli ventall de mesures que promou un ús de l’espai públic en favor del peató, el ciclista i el transport públic. Aquest ambiciós pla intentarà donar un canvi significatiu i permanent a la manera d’entendre els desplaçaments a la ciutat i també de promoure el fet de gaudir de l’estada al carrer afavorint un entorn d’aspecte més agradable i amb un aire més net.
Per aquest motiu, l’alcaldessa de la ciutat, Ada Colau, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, i la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón van desplegar tot un conjunt de mesures que afecten al conjunt de la ciutat i també, en menor mesura, al districte de Sant Andreu.
Vies afectades per talls de circulació,
Un ampli apartat de les seves intervencions es van dedicar a repassar com ha quedat definit el pla Obrim els Carrers de cara a la tardor després de superar l’estat d’alarma i ara amb la intenció de tallar els carrers per reduir la contaminació a la ciutat.
En el cas del districte de Sant Andreu es reprendrà el tall circulatori de Rbl. Onze de Setembre i Rbl. de Fabra i Puig que també abraça el Pg. de Fabra i Puig fins el carrer Tajo a Nou barris. La seva aplicació es limitarà al primer diumenge de cada mes i de 15 a 21h.
El tancament de carrers a la resta de la ciutat comprèn una varietat de modalitats diverses que resulta força complicat de recordar o tenir en compte per qualsevol persona que no estigui directament afectada per qüestió de veïnatge o de treball.
Així, n’hi ha el cas dels eixos Via Laietana, Carrer de Sants amb Carrer de Creu Coberta, Paseig de Sant Joan i Carrer Pi i Margall que tanquen la circulació rodada cada cap de setmana de dissabte al matí fins diumenge al vespre, excepte Via Laietana que començarà el dissabte a les 15h.
En canvi, el Carrer Gran de Gràcia tancarà un cap de setmana sencer al mes i el Carrer d’Aragó, un cap de setmana cada tres mesos.
Es mantindran 34 dels 50 itineraris segurs perifèrics, és a dir, la restricció de la circulació a cotxes en carrers secundair, amb la corresponent senyalització i no amb les tanques provisionals que fins ara s’han fet servir. Excepcionalment, aquesta mesura no afecta cap carrer del districte de Sant Andreu.
Sembla que també romandran tancats els trams dels laterals de la Gran Via i de la Diagonal com ho han estat durant l’estat d’alarma, però encara no s’ha pres una decisió en ferm sobre aquest punt.
Vies afectades per nous carrils bici i ampliació de voreres
La marginació del cotxe també creixerà amb altres disposicions com l’ampliació de voreres als carrers Pelai i Ronda Universitat, on els vianants guanyaran cinc metres d’espai als cotxes.
En el cas de la cruïlla entre els carrers de Rocafort i de Consell de Cent es reduirà la quantitat d’asfalt per plantar 17m2 de verd, bancs i diversos elements de lleure.
Dintre del conjunt de mesures contra la contaminació els carrils bici també tenen molt de protagonisme. Dijous es van anunciar tres nous trams a llocs de la ciutat amb molta presència de cotxes: al carrer Aragó, al passeig de la Zona Franca i al carrer de Via Augusta.
Fotografia: cruïlla entre carrer Gran de Sant Andreu i Rbl. Onze de Setembre | Fincas San Andrés