Després de l’inici de les intervencions de transformació de l’espai públic, explicat a Andreuenc en article de la setmana passada, amb l’objectiu que els vianants comptin amb el màxim espai lliure d’obstacles per tal de desplaçar-se amb seguretat en el marc d’emergència sanitària causada per la Covid-19, ara el Govern municipal inicia una actuació intensiva en la mateix línia per alliberar de motos les voreres.
L’objectiu és recuperar-les per als vianants ordenant l’estacionament de motos i minimitzant la seva ocupació a l’espai públic, gràciès a la conscienciació que el motorista ha d’utilitzar els aparcaments subterranis o les zones de la calçada habilitades a tal fi i no a qualsevol lloc de la vorera que quedi a prop del seu destí. En paraules de l’alcaldessa Ada Colau: “Hem de trencar el concepte porta a porta de les motos. Quan agafes una moto, has de pensar on la podràs aparcar adequadament”.
Amb aquesta actuació, està previst intervenir sobre vint àmbits de la ciutat -dos per districte- i quatre grans vies de circulació on s’ha identificat l’existència d’una gran congestió de motos aparcades a les voreres.
En el cas del districte de Sant Andreu es tracta dels següents espais: els entorns del mercat de Bon Pastor, la Plaça de Mossèn Clapés i el Passeig de Valldaura, que tot just comença a la Plaça de Miquel Casablancas, dintre de territori andreuenc encara que siguin uns pocs metres.
En aquests espais es faran les següents intervencions:
- Eliminació de les places d’aparcament en vorera, quan n’hi hagi.
- Instal·lació de senyalització de prohibició d’aparcament de motos en vorera, quan correspongui.
- Col·locació d’avisos a les motos aparcades en aquests espais, per part de la Guàrdia Urbana, advertint de la imminència de sancions si no es retira el vehicle.
- Inici de denúncies i retirada de motos, si s’escau.
- Controls periòdics, per part de vigilants de B:SM, per evitar que es torni a aparcar en aquests espais, a més de la tasca habitual de la Guàrdia Urbana.
En paral·lel, s’impulsaran ofertes en el preu de l’estacionament de motos en els aparcaments de B:SM, SABA i BAMSA més propers als àmbits d’actuació i s’analitzarà la creació de cordons d’aparcament per a motos en calçades properes a la zona. En aquest sentit, s’estima que es podrien pintar 526 noves places d’aparcament de motos en calçada.
Amb aquesta actuació intensiva es preveu recuperar un total de 43.456 m2 de vorera pels vianants, que fins ara estaven ocupats per motos estacionades.
La campanya municipal Ciutat de Vianants, que va ser presentada al febrer, no va ser ben rebuda pel món del motor. A la Zona Franca ja fa temps que està en perill la continuïtat de la factoria Nissan, amb tot el gruix d’empleats que hi treballen directament o indirecta, i aquestes iniciatives no ajuden, precisament, a crear un clima de complicitat amb aquesta indústria
Ara són els treballadors del sector de les motocicletes els que veuen perillar el seu lloc de treball, ja que la pressió sobre aquest tipus de vehicle el pot fer menys atractiu i pot provocar una baixada significativa de les vendes tenint en compte que Catalunya suposa el 40% de les matriculacions a tot l’Estat i que hi treballen unes 5.000 persones.
Fotografia: moto a Rbl. Fabra i Puig estacionada a la vorera / Jesús Manzano