Després d’unes setmanes amb un nivell de desplaçaments personals reduït a mínims, tant a Sant Andreu com a la resta de Barcelona, la immediata represa de moltes activitats, encara que de manera restringida, ha fet que l’ajuntament hagi preparat un pla per assegurar que la ciutadania pugui realitzar els seus trasllats amb les millors condicions de seguretat possibles i amb modes sostenibles i no contaminants.
El govern municipal ha estat treballant amb les diferents àrees implicades, conjuntament amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), en un pla d’acció que es basa en els eixos següents: foment dels desplaçaments a peu, accions vinculades al transport públic, foment dels desplaçaments en bici i accions vinculades al vehicle privat.
Moltes accions no tenen una aplicació directa en el territori de Sant Andreu, però de ben segur que molts veïns i veïnes que han d’anar a Barcelona es veuran plenament afectats per la implantació d’aquest seguit de mesures.
Els desplaçaments a peu i en bicicleta
En aquest àmbit, es generarà més espai per als vianants gràcies a la pacificació dels carrers del Consell de Cent, de Rocafort i de Girona gràcies a la reducció de l’espai del cotxe a un sol carril delimitat a 30 km/h, ampliació de la vorera amb 4 metres més (amb senyals de pintura) i col·locació d’elements de reducció de la velocitat a l’entrada del carrer.
En la mateixa línia, es tancaran al trànsit els laterals de la Gran Via de les Corts Catalanes i l’avinguda Diagonal, que seran d’ús per al vianant, excepte en zones concretes per facilitar la circulació dels autobusos. La darrera actuació en aquest sentit és l’ampliació de les voreres de Via Laietana amb senyals de pintura.
Per altra banda, es crearan 21 quilòmetres més de corredors bici per la incorporació de nous trams: Gran Via de les Corts Catalanes (entre el carrer d’Aribau i el passeig de Gràcia), carrers de València, de Roger de Llúria i de Pau Claris, passeig de Santa Coloma, carrer de Castillejos (entre la travessera de Gràcia i el carrer del Consell de Cent), carrer de la Indústria (entre el passeig de Sant Joan i l’avinguda de Gaudí), carrer de la Creu Coberta i carretera de Sants, avinguda Meridiana (per Can Dragó) i Via Augusta.
La xarxa d’autobusos
Quant a la xarxa de carril bus, se segregaran amb elements físics aquests carrils bus per evitar la seva invasió i asegurar, per tant, la seva rapidesa de circulació: avinguda de Sarrià-plaça de Prat de la Riba, Pla de Palau-avinguda del Marquès de l’Argentera, passeig de Joan de Borbó-carrer del Doctor Aiguader, passeig de Gràcia (entre el carrer del Rosselló i l’avinguda Diagonal) carrer de Balmes (entre el carrer de la Granada del Penedès i l’avinguda Diagonal, i entre el carrer de València i el carrer d’Aragó), passeig de la Vall d’Hebrón (entre els carrer de Jericó i la plaça d’Alfons Comín), Via Favència (entre el carrer de Carles Soldevila i la plaça de Karl Marx), carrer de Roger de Llúria (entre el carrers del Consell de Cent i d’Aragó), carrer de Cartagena (entre els carrers de Llorens i Barba i del Mas Casanovas) i carrer de València (entre els carrers de Roger de Llúria i del Bruc).
A més s’afegiran nous trams de carrils bus a la Via Laietana, al carrer de la Creu Coberta i la carretera de Sants, a la Via Augusta (sentit ascendent, entre el carrer de l’Hort de la Vila i passeig de la Bonanova); carrer d’Espronceda (sentit mar, entre els passeigs del Taulat i de García Fària); passeig de Garcia Fària (sentit Llobregat, entre els carrers d’Espronceda i de la Jonquera). També hi haurà petits ajustos a la Via Favència.
Un altre tema és acabar de definir amb la màxima precisió possible les restriccions de distància al transport públic durant el desconfinament i el protocol de seguretat obligatori, desinfecció i higiene al transport públic que permeti accedir-hi amb condicions de seguretat.
L’automòbil privat
Per evitar l’expansió dels vehicles privats quan comenci el desconfinament, s’aplicaran diferents mesures de gestió com accelerar la campanya de disciplina de motos en vorera per facilitar els desplaçaments a peu; impulsar la inclusió del transport públic en el fons de rescat Covid-19; intensificar el control de la indisciplina en els carrils bus i bici; finalitzar el repartiment de les llicències definitives per operadors de bicisharing i motosharing; aplicar les tarifes d’estacionament en superfície del 2020, coincidint amb la finalització de l’estat d’alarma; extendre les zones d’aparcaments regulat en superficie i impulsar els Plans de Desplaçaments d’Empresa per fomentar una mobilitat laboral més sostenible.
Fotografia: Un carril bici del Bon Pastor | zicla.com