Davant la crisi del coronavirus, ha sorgit una iniciativa d’ajut veïnal per garantir la protecció de les persones amb més vulnerabilitat, sobretot centrada en detectar per part dels voluntaris quines persones del seu edifici o del seu entorn més proper poden ser susceptibles d’haver de rebre un cop de mà en qualsevol sentit: companyia puntual, realitzar la compra de queviures o avisar a serveis sanitaris davant un quadre de malaltia preocupant.
Per aquest motiu, es veuen al vestíbul o l’ascensor de molts blocs de Sant Andreu i d’altres districtes de la ciutat escrits d’oferiment per part de veïns i veïnes de la comunitat.
Sense perdre de vista l’entorn físic, aquesta iniciativa ha transcendit al món digital d’una manera més intensiva per ser encara més efectius creant una organització de 13 zones a la zona de Sant Andreu de Palomar per poder atendre de manera més pròxima i intensa a aquells que són més a prop.
L’únic que s’ha de fer és ben senzill seguint aquestes breus indicacions:
- Afegir-se al grup de l’aplicació mòbil WhatsApp de la zona corresponent clicant l’enllaç.
- Convidar-hi aquelles veïnes que poden estar-hi interessades.
- Detectar les necessitats del veïnat.
- Estendre la solidaritat i l’autoorganització.
- Respectar les recomanacions sanitàries per evitar contagis.
Les àrees creades són les següents:
- Àrea 01: passeig de Santa Coloma.
- Àrea 02: zona de les Casernes.
- Àrea 02: carrers de Bartrina i d’Arquímedes.
- Àrea 04: carrer de Lanzarote i Casa Bloc.
- Àrea 05: carrer del Cinca.
- Àrea 06: carrer de Servet.
- Àrea 07: carrer de Pons i Gallarza.
- Àrea 08: plaça d’Orfila, Can Fabra i Sant Andreu Comtal.
- Àrea 09: carrer d’Ignasi Iglésias i plaça de les Palmeres.
- Àrea 10: carrers de Llenguadoc i del Vallès.
- Àrea 11: carrer de Virgili i Fabra i Coats.
- Àrea 12: rambla de Fabra i Puig sud.
- Àrea 13: rambla de l’Onze de Setembre sud.
La Xarxa de Suport Mutu de Sant Andreu també ha celebrat aquesta setmana la primera assemblea telemàtica i s’han creat un seguit de comissions on es pot participar lliurament allà on cadascú cregui que pot aportar alguna cosa o ajudar de manera eficient. S’hi pot accedir a través dels següents enllaços de l’aplicació mòbil Telegram:
- Comunicació: gestionar canals i xarxes.
- Habitatge: analitzar què passarà amb lloguers i hipoteques i contactar amb sindicats d’habitatge.
- Veïnal, cures i seguretat sanitària: suport mèdic i assistència sanitària per qüestions lleus, coordinació entre veïnat proper i fer un punt de recollida d’aliments.
- Laboral i legal: defensa dels drets laborals i legals segons la situació actual i fer front a possibles problemes que sorgeixin.
- Gènere: gestió d’espais no segurs, violència masclista i agressions i informar al veïnat.
Altres àrees del districte de Sant Andreu també s’estan organitzant aquests dies a través d’aquestes xarxes solidàries. De moment, Andreuenc té constància de la Xarxa de Suport Mutu de la Sagrera, amb la que es pot contactar a través l’adreça electrònica suportsagrera@gmail.com o del bot de Telegram @sagrera_Bot.
Fotografia: Vestíbul amb un full de la Xarxa de Suport Mutu | Jesús Manzano