Coincidint amb la Setmana Europea de Prevenció de Residus, que se celebra del 16 al 24 de novembre, la campanya de conscienciació pública El carrer no és un cendrer pretén reduir els impactes nocius sobre el medi ambient i la salut, conscienciar les persones fumadores perquè evitin llençar la burilla a l’espai públic i investigar si es pot reutilitzar.
Per continuar aquesta recerca cal recollir 60.000 burilles i, per ajudar a aconseguir aquest repte, s’ha organitzat aquesta recollida massiva de burilles al carrer Gran de Sant Andreu amb Fabra i Puig el proper 22 de novembre.
La burilla és un residu poc visible en el nostre entorn, però ocupa el primer lloc del rànquing mundial de deixalles recollides en llocs inapropiats i contamina tot el que toca: el sòl, l’aire i l’aigua. Dels 6 bilions de cigarretes que es fumen cada any al món, 4,5 bilions de puntes acaben a terra o en espais naturals com rius o platges. Cada burilla contamina una mitjana de 10 litres d’aigua salada i 50 litres d’aigua dolça.
De fet, és el residu més contaminant dels oceans, per sobre de les bosses de plàstic, i cada burilla llençada a terra escampa fins a 70 elements tòxics atrapats al filtre i a la part del cigarret que no s’ha fumat, com arsènic, quitrà, cadmi o nicotina, i fins i tot radioactius com urani.
De moment, la forma correcta de llençar la burilla és al contenidor gris però, des del 2018, Andròmines juntament amb altres entitats està treballant en l’Estudi pilot de recollida, neteja i transformació industrialitzada de les burilles de cigarret per poder trobar una reutilització del residu i donar-li una segona vida. Creuen que és imprescindible lluitar per a la recollida selectiva d’aquest residu, igual com es fa amb els envasos i les piles.
En aquest sentit, col·labora amb Deriva 360º per estudiar si és possible i segur dissenyar nous productes amb el reciclatge de filtres. Fer soles de sandàlies, elaborar una làmpada o dissenyar un contenidor per a la recollida selectiva de burilles van ésser els primers prototips.
Amb aquest estudi, afegeix Andròmines, volen arribar a analitzar i avaluar “sistemes de recollida, neteja i tractament” que els permetin “recuperar l’acetat de cel·lulosa d’una manera sana i segura per a produir materials nous i que afegeixin qualitat en la cadena de valor del producte i, al seu torn, en el disseny per a l’economia circular”.
Fotografia: Burilles llançades, en una imatge d’arxiu | vcm.emol.com