Com cada 22 de setembre des de l’any 2000, diumenge es va celebrar el Dia Internacional Sense Cotxes. És una jornada que convida a les autoritats locals, regionals i estatals a promoure iniciatives per tal de conscienciar sobre l’ús responsable del tràfic motoritzat i potenciar alternatives ecològiques com el transport públic, la bicicleta o vehicles elèctrics.
A Barcelona coincideix amb la Mercè i es programa com una activitat més de la festa major. Normalment, s’allibera de la circulació un carrer important i s’ocupa amb activitats i tallers que permeten imaginar una ciutat sense contaminació. Enguany, una part de la via Laietana es va convertir en un lloc de passeig i de passatemps sense cotxes on fins i tot una catifa de gespa i uns auriculars amb sons de la natura permetien imaginar-se un lloc idíl·lic.
La iniciativa de l’Ajuntament no va semblar prou significativa a un centenar de joves convocats per Fridays for Future que diumenge van tallar la Meridiana a l’alçada del carrer de Garcilaso durant una hora. Des del seu punt de vista, l’alcaldessa de Barcelona no havia estat prou valenta i li retreien que havia d’haver bloquejat les entrades a la ciutat.
La majoria portaven pancartes amb diferents lemes que reclamaven una urgent i decidida intervenció en els assumptes mediambientals, mentre altres realitzaven una sessió de ioga o escrivien missatges relacionats amb la seva protesta amb guixos al terra.
Els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana van tenir una intervenció de baixa intensitat que va desesperar a molts conductors que veien com passaven els minuts i la situació no se solucionava.
Tanmateix, s’ha de recordar que Barcelona també va celebrar la Setmana Europea de la Mobilitat entre els dies 16 a 22 de setembre amb més d’un centenar d’activitats. Sense anar més lluny, el 20 de setembre el Centre Cívic de Navas va preparar una activitat de rocòdrom amb tirolina al carrer.
Fotografia: Un instant del tall de la Meridiana | Fridays for Future