Els familiars i els usuaris de la Residència i Centre de Dia de Gent Gran Bon Pastor denuncien irregularitats en l’atenció des de fa més de dos anys. Entre les queixes, que s’han anat fent públiques al llarg d’aquest temps, el menjar escàs i de mala qualitat, la manca d’higiene i la falta de personal. Els afectats tornen a estar en peu de guerra, i ara emfatitzen principalment en l’alarmant mala alimentació dels residents.
El centre públic, inaugurat el juny de 2011, pertany en un 60% a la Generalitat de Catalunya i en un 40% a l’Ajuntament de Barcelona, però la gestió està externalitzada a una entitat privada. De juny de 2011 a abril de 2016 l’explotació de la residència va ser a carrec de l’entitat sense ànim de lucre Fundació Vella Terra, però llavors se li va concedir la gestió a una UTE formada per les empreses Asproseat i OHL-Servicios Ingesan. El canvi a una empresa amb ànim de lucre i amb poca experiència en el sector va ser l’origen de tots els problemes.
El deteriorament de les instal·lacions que es va anar produint durant dos anys, així com la progressiva falta de personal, arran de l’entrada de la nova gestora, va provocar que el passat 1 de juliol, amb caràcter d’urgència, entrés una nova entitat gestora de manera temporal. Es tracta de la Fundació Salut i Comunitat, que per a disgust de les famílies, actualment està concursant per continuar al capdavant de l’explotació durant cinc anys més.
Els familiars i els usuaris denuncien que l’últim canvi de gestora, lluny de millorar la situació l’ha portat a un punt crític. Segons relaten, el menjar sol ser escàs i de baixa qualitat i alguns afectats lamenten que “els nostres avis han arribat a estar cinc dies seguits menjant ous i algun dia peix ressec o pizza cremada”. Però la gota que va fer vessar el got va ser el dia la Mercè. Segons explica una altra persona afectada, “no hi havia menjar, i per a nosaltres això és maltractament”.
En aquesta residència i centre de dia de gent gran hi ha un total de 120 usuaris, dels quals 92 són residents i 28 usuaris del centre de dia. Però tot i actualment posar el focus en l’alimentació, els problemes no es limiten només al menjar. Els familiars i els usuaris, com venen fent des de fa dos anys i mig, continuen denunciant la falta de material i personal i la manca d’atenció i higiene. El que provoca que a vegades hi hagi hagut errors en la medicació dels usuaris del centre o que l’estrès dels treballadors repercuteixi en els avis, entre d’altres coses.
Per tot plegat, el passat 6 d’octubre les famílies van fer una manifestació de protesta a les portes de la residència i centre de dia. I pròximament més de 30 afectats presentaran una denúncia conjunta a la fiscalia. Mentrestant, continuen a l’espera de solucions immediates.
Fotografia: Manifestació del passat 6 d’octubre davant de la residència | Pepín López