L’Espai Bota del recinte de la Fabra i Coats va acollir aquesta setmana l’acte de commemoració dels 40 anys de la implantació dels centres de formació de persones adultes, més coneguts actualment per les sigles CFA, al Districte de Sant Andreu. Centenars de persones han volgut retre homenatge a uns equipaments que van néixer ara fa quatre dècades arran de les lluites obreres que que reivindicaven, entre d’altres drets, la possibilitat de seguir formant-se quan s’arribava a l’edat adulta.
El 1978 es va fundar el CFA Trinitat Vella, el primer centre d’aquest tipus que va existir al districte. Un tipus d’equipament que van néixer des de la base, donant forma al que des d’anys enrere duia a terme la població de manera autoorganitzada. Posteriorment es van crear el CFA Pegaso, a Sant Andreu de Palomar, i el CFA Bon Pastor al barri homònim. Convertint-se així en els tres centres de formació de persones adults que hi ha actualment al districte.
L’acte va començar amb el visionat d’un vídeo on alumnes de les tres escoles explicaven què representava el seu centre. Tot seguit van prendre la paraula Laia Ortiz, regidora del Districte de Sant Andreu, Gemma Verdés, directora de l’Àrea d’Ensenyaments Postobligatoris del Consorci d’Educació de Barcelona, i Alfons Formáriz, professor jubilat de formació de persones adultes. Entre el públic, moltes persones que han passat per les seves aules, a més de professors i professores en actiu i jubilats d’aquests centres.
L’acte el van tancar persones vinculades a les tres escoles: Josep Maria Fanlo per part del CFA Bon Pastor, Cèlia Juárez en representació del CFA Pegaso i Fàtima Hassoun en nom del CFA Trinitat Vella. L’esdeveniment també va servir per estrenar una petita exposició que serà itinerant, on es recorre el passat, present i futur de la formació per a persones adultes.
Fotografia: Alfons Formáriz, Gemma Verdés i Laia Ortiz | Ajuntament de Barcelona