El govern d’Ada Colau ha pactat amb el Gremi de Restauració de Barcelona i amb la resta de presidents dels grups municipals la modificació de l’actual ordenança de terrasses. L’acord, però, no ha convençut la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), que presentarà esmenes a la nova regulació. A més, la FAVB no descarta impugnar-la judicialment.
Des de l’Ajuntament de Barcelona anuncien que els canvis permetran fer la normativa “més comprensible i aplicable i adaptar-la a les necessitats reals dels veïns, els restauradors i el territori”. L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, considera que les terrasses és un tema molt important de la ciutat en el qual “hi ha molts interessos en joc”. Segons Colau, la proposta de modificació pactada “dóna tranquil·litat i estabilitat a un sector molt important de la ciutat”.
La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha explicat que ara l’ordenança “neix de la suma de sensibilitats diferents” i confia que sigui “un bon instrument tant per als restauradors com per a l’ús de l’espai públic”. No obstant això, la FAVB considera que és una mesura pensada únicament per satisfer els interessos dels restauradors, és per això que el teixit veïnal de la ciutat s’ha manifestat en contra de la modificació de la regulació de les terrasses. El vicepresident de la FAVB, Joan Balañach, creu que “el pacte assolit és un calc de les propostes que feia el Gremi de Restauració”. Des de la FAVB també lamenten que les entitats veïnals no hagin pogut veure el contingut de l’acord firmat.
Està previst que la tramitació de la modificació de l’ordenança s’iniciï durant aquest desembre perquè el nou articulat sigui aprovat definitivament a principis d’any. Davant d’aquesta situació, la FAVB s’ha desvinculat de la comissió tècnica de terrasses en considerar que “la presència dels restauradors en aquest òrgan està sobrevalorada en comparació amb la de les entitats veïnals”.
Els canvis previstos per a la nova regulació de terrasses s’emmarquen en 4 blocs.
Condicions generals de les terrasses a l’espai públic
– La ubicació de les terrasses davant del local s’estableix com a preferent, si bé es podrà flexibilitzar en els casos on es consideri necessari. També s’incorpora la possibilitat d’augmentar la longitud de les terrasses, sempre de forma justificada.
– Les terrasses hauran de respectar l’espai lliure necessari per garantir l’accessibilitat universal i la seguretat, segons les normatives sectorials corresponents. En aquest sentit, caldrà respectar una distància lliure de pas de 1,80 metres a continuació de la façana –que excepcionalment es podrà reduir a 1,50 metres–.
– Les distàncies mínimes en relació als elements urbans seran orientatives, i es detallaran en un annex de l’ordenança. No obstant, les terrasses no podran impedir o dificultar la utilització dels serveis públics, l’ús i el manteniment del mobiliari urbà, la visualització dels senyals de trànsit i l’accés a establiments i edificis privats.
– En carrers de vorera diferenciada, es mantindrà lliure orientativament un 50% de l’amplada total de la vorera, preferentment entre la façana i la terrassa. De manera justificada, es podrà adoptar una altra distribució de l’espai lliure, mantenint lliure entre el 40 i el 60% de l’amplada.
– Excepcionalment, en el cas de terrasses emblemàtiques adossades a la façana, es promourà un treball conjunt entre restauradors i l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) per definir propostes de solució.
Singularitats territorials
– Es crea la figura de les Zones de criteris territorials, amb la qual l’Ajuntament, de forma excepcional, podrà concretar per a un territori concret alguns aspectes ja recollits en l’ordenança, entre els quals els percentatges d’ocupació de l’espai públic.
– També es creen les Zones d’excel·lència per millorar la qualitat de l’oferta existent en espais destacats de la ciutat. En aquests espais, les terrasses hauran de complir amb uns estàndards superiors de qualitat pel que fa al disseny, la integració amb l’entorn i les condicions de manteniment, mitjançant un llibre d’estil que fixarà els criteris de l’àmbit.
– S’eliminen les figures d’Ordenació Singular i de Disposició Prèvia per a noves regulacions. Les ja aprovades es derogaran al cap de dos anys de l’aprovació de la modificació de l’ordenança i s’hauran d’adaptar a la nova normativa. Durant aquests dos anys, es podran revisar les ordenacions vigents i que calgui ajustar.
Mobiliari, servei i accessibilitat
– Les estufes es permetran en temporada d’hivern, i se’n limitarà la potència. Es promourà la reducció de la presència d’estufes de combustió amb l’horitzó de la seva prohibició definitiva l’any 2025.
– No s’admetran terrasses amb autoservei i s’exigirà que els treballadors compleixin els convenis laborals vigents.
– Es mantenen els horaris actuals: de diumenge a dijous, de 8:00 a 0:00h, i divendres i vigílies de festius, de 8:00 a 01:00h.
Governança i gestió de les llicències de terrasses
– A nivell d’organització interna municipal, es crea la Ponència Tècnica de Terrasses. Serà un instrument de suport a les estructures tècniques dels Districtes que vetllarà per l’aplicació correcta de l’ordenança i la determinació justificada d’excepcionalitats quan la realitat física de l’espai públic així ho reclamin.
– Les llicències vigents en el moment de l’entrada en vigor del nou articulat es renovaran d’ofici. Els titulars podran sol·licitar expressament la revisió per aplicar les noves condicions. A més, els serveis tècnics revisaran totes les llicencies i notificaran als titulars els possibles canvis.
– Per fomentar les bones pràctiques, s’estableixen nous criteris en el règim sancionador.
Fotografia: Ajuntament de Barcelona