Amb la Meridiana com a epicentre de la Via Lliure, les associacions veïnals dels barris propers a l’avinguda han aprofitat l’ocasió per reclamar, una vegada més, solucions per pacificar la via. En un comunicat, les associacions sol·liciten un projecte integral per a tota l’avinguda perquè “es converteixi en un eix cívic de referència a la ciutat” i els barris deixin de ser “la Ciutat Oblidada“.
En primer lloc, els veïns i veïnes reclamen que la Meridiana deixi de ser una autopista ja que el control del trànsit, diuen, sempre afavoreix als vehicles i, en conseqüència, el soroll, les velocitats i la contaminació lumínica i atmosfèrica.
Les associacions també es queixen de la manca de transport públic i de l’ús de la bicicleta. I és que, segons el comunicat, a l’avinguda calen millores en el pas dels autobusos i en la intermodalitat amb metro i el ‘Bicing’, i és necessària la construcció d’un carril bici “segregat, segur i a la calçada” perquè les voreres siguin dels vianants.
Per altra banda, també manifesten que es tracta d’un espai deshumanitzat. Segons els veïns, a diferència d’altres grans avingudes, la Meridiana no ha evolucionat i tant l’arbrat, la il·luminació i la distribució del mobiliari urbà no conviden a crear un espai que permeti als ciutadans passejar amb comoditat.
La darrera demanda va encaminada cap al “mur” que suposa la Meridiana. I és que, tal com expliquen, es tracta d’una barrera física i psicològica que divideix els barris. Amb un punt crític a solucionar; el tram entre el Pont de Sarajevo i Fabra i Puig.
Les associacions que han signat el comunicat són deu: l’Associació de Veïns (AV) de la Sagrera, l’AV de Navas, l’AV de Sant Andreu de Palomar, l’AV de Torre Llobeta, l’AV de Barri de Porta, l’AV del Clot-Camp de l’Arpa, l’AV de Sant Andreu Nord-Tramuntana, l’AV del Congrés-Indians, l’AV de Prosperitat i l’AV de Meridiana Cero.
Fotografia: Entrada a Barcelona per l’avinguda Meridiana | Néstor Cabañas (Territori)