Des de principis de juliol, i coincidint amb l’onada de calor, l’Ajuntament de Barcelona ha detectat la presència d’una plaga d’insectes que afecta els plàtans de la ciutat. Una plaga que, com remarca el consistori en un comunicat, no provoca picades ni cap reacció adversa a les persones, però sí molèsties a la ciutadania, sobretot quan entren a les cases i cauen sobre la via pública. Entre les zones afectades es troba Sant Andreu de Palomar.
Té el nom científic de Belonochilus numenius i és un insecte originari del sud del Canadà, els Estats Units d’Amèrica i Mèxic. De manera més comuna s’anomena insecte de la llavor del plàtan i a Europa es va detectar per primera vegada el 2008, a Còrsega. Poc després també va aparèixer a Catalunya i a Mallorca i ara és el primer cop que es detecta com a plaga als plàtans de la ciutat de Barcelona.
Els insectes adults d’aquesta espècie tenen forma ovalada, d’una llargada que pot arribar als sis mil·límetres i són de color terra, marcats amb línies vermelles marronoses i fosques. Tenen el cap allargat, són més llargs que amples i tenen dues antenes d’uns 1,2 mm. El consistori apunta que, tenint en compte que es tracta d’una espècie introduïda, no té enemics naturals i que, per això, són necessaris tractaments fitosanitaris per al seu control, que es realitzen en horari nocturn.
La xinxa del plàtan no té res a veure amb l’anomenat tigre del plàtan, que el setembre passat va arribar ser una plaga a diversos barris barcelonins i va obligar l’Ajuntament a fumigar els arbres més afectats. En aquesta ocasió també s’ha hagut de practicar aquesta solució i al llarg d’aquesta setmana s’han dut a terme les actuacions. En els últims anys s’ha detectat, a més, un augment en la presència de xinxes de llit a causa dels viatges.
Fotografia: Belonochilus numenius al costat d’un regle mil·limètric | Andreuenc