La Comunitat Educativa de Sant Andreu i la Coordinadora d’AMPA del Districte de Sant Andreu reclamen una nova escola d’educació infantil i primària i dos instituts per donar resposta al dèficit crònic en l’oferta d’ensenyament públic que pateix el Districte de Sant Andreu. Aquesta és una de les conclusions del mapa escolar que han elaborat, on es demostra amb dades oficials que la demanda creixent de places durant aquests últims anys, tant a primària com a secundària, no s’ha vist acompanyada d’una oferta proporcional.
L’informe també evidencia el desequilibri que hi ha entre la demanda de places i l’oferta inicial als centres públics per part del Consorci d’Educació de Barcelona. Davant d’aquesta situació, a primària s’ha optat per l’augment de ràtio fins 27 alumnes o la implantació de grups addicionals. Una situació que es repeteix des del curs 2008-2009 i que es pot definir com a crònica. Per aquest motiu els autors del mapa escolar demanen un pla definitiu d’execució i finalització de les obres de l’Escola Can Fabra i l’Escola La Maquinista, que porten en barracons 6 i 7 anys respectivament.
L’estudi també constata que en el pas de primària a secundària hi ha una diferència entre el nombre de grups aula que inicialment es preveuen i els reals que s’acaben necessitant. Aquest desequilibri entre oferta i demanda a la secundària pública porta moltes famílies a optar per escoles privades concertades on sí que troben una plaça, impedint-los donar continuïtat metodològica entre la primària i la secundària pública.
A tall d’exemple, el mapa escolar alerta que el curs 2014-2015 hi ha una ocupació a 6è de primària de 564 alumnes i una oferta de 450 places a 1r d’ESO, el que significa que falten 114 places públiques al Districte de Sant Andreu. És per això que la Comunitat Educativa de Sant Andreu i la Coordinadora d’AMPA del Districte de Sant Andreu reclamen l’inici immediat d’obres del nou Institut Martí Pous a la Fabra i Coats i el començament de la rehabilitació de l’Institut Cristòfol Colom, l’únic públic que hi ha al Bon Pastor.
D’altra banda, l’estudi també denuncia que fa falta almenys un nou centre públic de formació professional relacionat amb el teixit industrial que hi ha actualment i els sectors emergents. Com a possibles solucions, els autors del mapa escolar proposen recuperar el projecte de l’Institut Berenguer de Palou, desaparegut l’any 2000, o desbloquejar el projecte d’ampliació de l’espai annex a l’Institut L’Alzina i l’Escola Ferran i Clua.
Fotografia: Entrada de l’Escola La Maquinista | AMPA Escola La Maquinista