En el marc de la Taula de Participació de la Meridiana, el govern municipal ha presentat aquesta setmana l’estat actual dels treballs tècnics que han de permetre executar la reurbanització de l’avinguda fins a Fabra i Puig en aquest mandat, convertint-la en un eix cívic amb més verd i més espai per al vianant i la mobilitat sostenible.
A dia d’avui, ja s’ha completat la renovació de l’àmbit que va de la plaça de les Glòries al carrer de Mallorca. En aquest mandat l’objectiu és arribar fins a Fabra i Puig, de manera que s’haurà actuat sobre un total de 2.870 metres per tal que la Meridiana passi de ser una autopista urbana a un espai d’estada i que convidi al passeig.
Ara, el proper pas serà reprendre la transformació des de Mallorca fins a més enllà de la meitat de l’àmbit Navas de Tolosa-Josep Estivill. El projecte executiu d’aquest tram ja s’ha aprovat definitivament i està previst que les obres comencin al setembre de 2020 i acabin la tardor de 2021, amb una inversió d’uns 6,6 milions d’euros.
Entre els carrers de Mallorca i Navas de Tolosa/Josep Estivill la secció passarà a tenir un carril de circulació menys d’entrada i un menys de sortida. A la mitjana central s’hi situarà el carril bici segregat de doble sentit, i hi haurà arbrat i parterres en tronc central i les voreres. Es renovarà l’enllumenat de l’avinguda, s’inclourà nou mobiliari urbà i es crearan nous passos de vianants per millorar la connexió transversal, entre altres mesures.
Paral·lelament, s’avança en la preparació del tram següent. Aquest febrer mateix ja començarà el procés de licitació de la redacció del projecte entre Navas de Tolosa/Josep Estivill i Fabra i Puig, fins on s’ha compromès a arribar el govern municipal en aquest mandat.
La previsió és iniciar les obres a principis del 2022 i poder acabar-les a finals del 2023. El pressupost que s’hi destinarà serà d’uns 40 milions d’euros, que sumats als 6,6 de Mallorca a Navas de Tolosa/Josep Estivill, arribaran a una inversió en aquest mandat d’uns 46,6 milions. I sumant tots els trams reformats, des de Glòries a Fabra i Puig s’haurà renovat 2.870 metres de Meridiana.
El canvi des de Navas de Tolosa/Josep Estivill fins a Fabra i Puig serà considerable, sempre amb la lògica de guanyar espai públic per al vianant i reduir-lo per al vehicle. Així, es passarà dels 8 carrils actuals –4 d’entrada i 4 de sortida– a 6 –3 d’entrada i 3 de sortida–, amb un carril bus a cada banda. El carril bici serà segregat i se situarà al centre, i l’ample de la calçada es reduirà en quasi 10 metres que es redistribuiran en espais per als vianants i el verd.
Al llarg d’aquest tram, i també al de Mallorca-Navas de Tolosa/Josep Estivill, se situaran dues fileres d’arbres més –es passarà de les 2 actuals a 4– que permetran plantar-ne 450 de nous. I es crearan parterres per guanyar 13.000 metres quadrats de verd, tant a la vorera com a la mitjana central.
Fotografia: Aspecte de la futura Meridiana | Ajuntament de Barcelona