Des de l’any 2010, quan van començar les primeres obres de l’arribada del tren d’alta velocitat al districte, tot el seu desenvolupament ha estat un cúmul d’endarreriments, incompliments i molèsties que els veïns més propers a la zona estan vivint amb resignació. El somni de tenir a tocar l’estació de la Sagrera-TAV, de moment no és res més que un malson que sembla no tenir fi.
L’Ajuntament de Barcelona va estar pressionant per aconseguir avenços en el progrés de les obres i també va demanar a la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat un seguit d’inversions a les zones properes de tal manera que es coordinin les necessitats de la futura estació amb una millora de l’entorn urbà per tal de dignificar la zona i superar l’estat actual de degradació d’alguns indrets.
Aquests esforços van donar fruit a principis d’abril quan la comissió de govern del consistori va aprovar un conjunt d’intervencions amb un pressupost de 6,9 milions que s’han d’acabar a principis de 2021. Justament aquest dilluns s’ha començat a treballar discretament fora de l’única zona on hi havia activitat: l’obertura del carrer de Josep Estivill fins al carrer Gran de la Sagrera.
La nova configuració del carrer Gran de la Sagrera, entre els carrers de Costa Rica i de Garcilaso, inclou renovar l’espai per als vianants amb una vorera al costat mar de cinc metres d’amplada i una vorera al costat muntanya de 2,20 metres, on hi haurà parterres i altres elements de jardineria i fanals i mobiliari urbà nous. La calçada central tindrà tres carrils de circulació. En sentit nord hi haurà un carril per a vehicles i un carril bus, i en sentit sud, un carril mixt.
La remodelació del carrer de Garcilaso afectarà el tram que va des del carrer Gran de la Sagrera fins més enllà del carrer de Berenguer de Palou. Al costat Besòs hi haurà un carril bici bidireccional adjacent a la vorera i un cordó d’aparcament, mentre que el costat Llobregat tindrà un carril bus adjacent a la vorera i dos carrils de circulació. A més, a la via situada per sota del carrer de Berenguer de Palou s’habilitarà una zona d’aparcaments en cordó.
El carrer de Berenguer de Palou es renovarà completament entre els carrers de Garcilaso i de Ferran Turné amb una vorera al costat muntanya d’amplada variable (entre 4,7 i 7,2 metres) i una vorera de 4 metres al costat mar. A més, s’hi habilitarà uncarril bici bidireccional separat de la calçadaper la filera de til·lers que hi ha actualment, i s’hi mantindran dos carrils de circulació, un per a vehicles i un carril bus.
Per facilitar la mobilitat a peu i l’accessibilitat, el projecte també inclou obrir nous eixos per a vianants. Així doncs, s’habilitarà un vial que connectarà el carrer de Josep Estivill amb el carrer Garcilaso, a l’altura del carrer de Berenguer de Palou. I en paral·lel s’obrirà un vial que connectarà els carrers de Garcilaso i de Clara Zetkin per l’esplanada que hi ha actualment a l’est del carrer de Berenguer de Palou.
D’altra banda, la Font de Can Gaig, creada l’any 1865 per l’arquitecte Antoni Rovira, es netejarà i es restaurarà abans de retornar-la al carrer d’on es va retirar l’any 2001 pel mal estat de conservació. La que durant molt de temps va ser un punt de trobada de la Sagrera, s’ubicarà al carrer de Garcilaso, entre els carrers Gran de la Sagrera i de Berenguer de Palou, molt a prop de la seva ubicació original.
Fotografia: Obres als voltants del Poliesportiu Municipal de la Sagrera | Jesús Manzano