La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona ha tramitat el projecte per urbanitzar més de 20.000 metres quadrats als entorns de la futura estació d’alta velocitat. La transformació de l’espai, que començarà el setembre i s’acabarà el 2021, inclou remodelar diversos carrers amb noves zones d’estada, més arbrat i millors connexions per moure-s’hi a peu o en bicicleta i retornar la Font del Gaig a la Sagrera.
Segons fonts municipals, l’objectiu dels treballs d’urbanització, que inclouen una part del carrers Gran de la Sagrera, de Garcilaso i de Berenguer de Palou, és “millorar l’accessibilitat i dinamitzar aquest àmbit, afectat pels anys d’obres de construcció de l’estació de la Sagrera”.
La nova configuració del carrer Gran de la Sagrera, entre els carrers de Costa Rica i de Garcilaso, inclou renovar l’espai per als vianants amb una vorera al costat mar de cinc metres d’amplada i una vorera al costat muntanya de 2,20 metres, on hi haurà parterres i altres elements de jardineria i fanals i mobiliari urbà nous. La calçada central tindrà tres carrils de circulació. En sentit nord hi haurà un carril per a vehicles i un carril bus, i en sentit sud, un carril mixt.
La remodelació del carrer de Garcilaso afectarà el tram que va des del carrer Gran de la Sagrera fins més enllà del carrer de Berenguer de Palou. Al costat Besòs hi haurà un carril bici bidireccional adjacent a la vorera i un cordó d’aparcament, mentre que el costat Llobregat tindrà un carril bus adjacent a la vorera i dos carrils de circulació. A més, a la via situada per sota del carrer de Berenguer de Palou s’habilitarà una zona d’aparcaments en cordó.
El carrer de Berenguer de Palou es renovarà completament entre els carrers de Garcilaso i de Ferran Turné amb una vorera al costat muntanya d’amplada variable (entre 4,7 i 7,2 metres) i una vorera de 4 metres al costat mar. A més, s’hi habilitarà un carril bici bidireccional separat de la calçada per la filera de til·lers que hi ha actualment, i s’hi mantindran dos carrils de circulació, un per a vehicles i un carril bus.
Per facilitar la mobilitat a peu i l’accessibilitat, el projecte també inclou obrir nous eixos per a vianants. Així doncs, s’habilitarà un vial que connectarà el carrer de Josep Estivill amb el carrer Garcilaso, a l’altura del carrer de Berenguer de Palou. I en paral·lel s’obrirà un vial que connectarà els carrers de Garcilaso i de Clara Zetkin per l’esplanada que hi ha actualment a l’est del carrer de Berenguer de Palou.
D’altra banda, la Font del Gaig, creada l’any 1865 per l’arquitecte Antoni Rovira, es netejarà i es restaurarà abans de retornar-la al carrer d’on es va retirar l’any 2001 pel mal estat de conservació. La que durant molt de temps va ser un punt de trobada de la Sagrera, s’ubicarà al carrer de Garcilaso, entre els carrers Gran de la Sagrera i de Berenguer de Palou, molt a prop de la seva ubicació original.
Les obres han estat impulsades per Barcelona Sagrera Alta Velocitat, societat integrada per representants de l’Ajuntament, de la Generalitat, l’Estat, Adif i Renfe. El pressupost total és de 6,9 milions d’euros, l’Ajuntament de Barcelona n’hi aportarà 1,76, i la resta provindran de quotes urbanístiques derivades de l’entorn.
Fotografia: Aspecte que tindrà la zona on es faran les actuacions | Districte de Sant Andreu