En un autèntic rosari de despropòsits s’ha convertit l’arribada de l’Alta Velocitat a La Sagrera. El començament de les obres de l’estació intermodal que ha d’acollir el tren d’alta velocitat a La Sagrera ha estat endarrerit una altra vegada. El Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals ha decidit suspendre temporalment el concurs d’obres que ADIF va engegar el darrer 24 d’octubre.
D’aquesta manera el contenciós dona la raó al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) que havia interposat un recurs perquè trobava que menystenia la qualitat de la creació arquitectònica i només parava atenció a un criteri merament econòmic. En aquest sentit el COAC es congratula per la decisió i reclama la convocatòria d’un concurs d’idees amb intervenció d’un jurat a dues voltes.
Des de finals de segle XX aquest macro-projecte de transformació urbana s’ha convertit en un maldecap pels veïns de banda i banda de les vies que fracturen els barris des del Clot fins al Nus de la Trinitat. La demanda veïnal de cobertura de les vies, construcció d’equipaments i arranjament de zones verdes és, a dia d’avui, paper mullat en el paisatge de solars i obres a mig fer.
Tot plegat arriba després del compromís de la Ministra de Foment, Ana Pastor, de desencallar unes obres que portaven quatre anys aturades. Amb aquesta decisió dels tribunals sembla improbable que el calendari establert es compleixi, tal com ha advertit la regidora d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, que es malfia que les obres de l’estació finalitzin abans de 2020 si Foment no aprovisiona 140 milions per satisfer les inversions necessàries.
Fotografia: Una part de les obres de la Sagrera | Eliseu Xaubet