‘Volem un Sant Andreu segur i respirable!’ és el manifest en el qual justifiquen la seva reivindicació i proposen les mesures que pensen oportunes a tal fi i efecte.
Andreuenc es fa ressò del següent manifest emès per la Plataforma per la distribució del trànsit a Sant Andreu, l’Associació de Veïns i Veïnes de Sant Andreu de Palomar i els Promotors de la proposta ‘Pacifiquem una zona del nucli antic de Sant Andreu’, que va ser aprovada als pressupostos participatius.
Transcrit literalment, el seu text diu el següent:
Volem un Sant Andreu segur i respirable!
En una situació de greu emergència climàtica com l’actual, és urgent fer front a una contaminació que a Barcelona supera els límits saludables marcats per l’OMS i els legals marcats per l’UE, i que causa cada any centenars de morts prematures. El vehicle motoritzat és el primer responsable del principal contaminant de la ciutat, el diòxid de nitrogen. Per tal de promoure un canvi d’hàbits en els ciutadans que van en cotxe o moto com a mitjà habitual de transport per Barcelona, cal que anar en cotxe sigui més lent, més difícil i/o més car que l’alternativa.
Per tant, el problema és de ciutat i cal resoldre’l amb limitacions i control al vehicle motoritzat privat, tant per entrar a l’Àrea Metropolitana, com per moure’s i aparcar per l’interior de la ciutat. Al mateix temps, cal reivindicar una millora i abaratiment, perpetuat en el temps, del transport públic i de la xarxa de carrils bici, especialment en les zones d’accés a la ciutat. Per això aprofitem per sol·licitar que millorin els busos de barri i que agilitzin les obres per a acabar les millores de les línies de metro proposades (L3 Trinitat Vella- Trinitat Nova, L4 Santander – Sagrera, Acabar L9/L10 i l’Estació de Sagrera RENFE-AVE).
Però actualment hi ha alguns punts negres de trànsit a Sant Andreu respecte als quals cal actuar immediatament:
- Zona Virgili / Santa Coloma.
- Zona Sócrates / Ramón Batlle.
- C/ Gran de Sant Andreu, teòricament. Ens preocupa especialment com l’obertura del carrer Sant Adrià, quan es retiri el mercat provisional, pot generar un augment de trànsit al C/ Gran de Sant Andreu.
- Zona C/ Palomar.
- Zona C/ Eiximenis.
I mantenir l’estat actual de la Zona Agustí Milà / Sagarra / Marià Brossa / Servet / Arbúcies, que fins fa poc ha esdevingut un punt negre de trànsit.
La mesura de pacificació d’una part del nucli antic de Sant Andreu va ser aprovada com la segona més votada als Pressupostos participatius, i es van iniciar unes reunions de participació com a base per la definició d’un Pla de Mobilitat. Actualment aquestes reunions s’han aturat, però els signants creiem que la millor manera que tenim com a veïns per a què tiri endavant és traslladar una proposta comuna.
Per tant, volem traslladar al Districte la següent proposta:
- Reducció: Igual que passa a la resta de la ciutat, per no anar traslladant el problema d’un sector a un altre, cal reduir el trànsit. Per això proposem posar càmeres amb lector de matrícules que permetin gestionar l’accés a l’interior de Sant Andreu de vehicles aliens, impedint-te la circulació en zones establertes, sempre amb l’excepció de serveis d’emergència, transport públic, veïns i servei de mercaderies (d’acord amb l’horari establert).
- Distribució: Cal reprendre urgentment el treball per definir un pla de Mobilitat que distribueixi millor el trànsit. Per aquesta raó estem treballant en propostes concretes de canvis de sentit, vinculades a les propostes dels estudis d’ordenació presentats per Urbaning.
- Urbanització: Cal homogeneïtzar l’estètica de Sant Andreu, establint carrils de plataforma única urbanitzats com a eixos verds a tots aquells carrers pacificats.
Fotografia: cruïlla carrer Monges amb Sòcrates aquesta nit | redacció