La comissió delegada de contractació del consell d’administració de Transports Metropolitans de Barcelona ha adjudicat a Alstom la fabricació de 42 trens per a la xarxa de metro per substituir la totalitat de les sèries 3000 i 4000, que constitueixen la majoria del material rodant de les línies 1 i 3. El contracte, per import de 268.099.711 euros més IVA, comporta l’entrega de tots els trens dins dels dos anys i mig posteriors a la data de formalització, prevista per a finals del setembre vinent.
Amb la retirada dels trens de les sèries 3000 i 4000, els més antics del parc mòbil de metro, s’accelera un procés de renovació que augmentarà la fiabilitat del servei i eliminarà una part de la presència d’amiant a la xarxa. Es tracta de l’operació de compra de material mòbil ferroviari més important de la història de TMB.
El concurs, iniciat el febrer passat, comprenia dos lots, un de 24 trens d’ample ibèric, per a la línia 1, i un altre de 18 trens d’ample internacional, per a la línia 3. Tres empreses de material ferroviari van presentar propostes per a cadascun dels lots i també ofertes integradores de tots dos, que en conjunt tenien un pressupost base de 369,6 milions d’euros.
En el procés de valoració de les propostes, la presentada per CRRC Quingdao Sifang va quedar exclosa perquè no complia els criteris de solvència exigits en el plec de condicions. El concurs va continuar amb l’estudi de les propostes presentades per les empreses CAF i Alstom. Finalment l’oferta integradora d’Alstom ha resultat la que ha obtingut una puntuació més alta segons un barem que ha tingut en compte tant el preu ofert com les característiques tècniques i els terminis de fabricació.
Alstom entregarà els trens en dos anys i mig
Així, Alstom s’ha compromès a lliurar un primer tren per a la línia 1 i un altre per a la línia 3 (els prototips) 48 setmanes (11 mesos) després de la firma del contracte. A més, TMB rebrà els 18 trens de la línia 3 en un termini de dos anys i els 24 trens per a la línia 1 en dos anys i mig. Aquests terminis milloren notablement els establerts en els plecs de condicions, que situaven el lliurament dels trens entre els 30 i els 48 mesos a comptar des de la formalització del contracte.
D’acord amb els plecs, els nous trens s’han dissenyat amb criteris de sostenibilitat: estructura lleugera, baix consum energètic, elevades taxes de recuperabilitat i reciclabilitat dels components, fiabilitat tècnica i facilitat de manteniment. Les unitats, que estaran formades per cinc cotxes interconnectats, s’equiparan amb telecomandaments i sensors per a una gestió òptima del manteniment del material mòbil.
En paral·lel al procés de licitació, TMB està gestionant les operacions de finançament necessàries per fer front a la inversió, a través de les institucions públiques de crèdit i de la banca privada, tal com va autoritzar el consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità el desembre passat.
Fotografies: Simulació de l’exterior i l’interior dels nous trens | Alstom