El dubte és l’obra mestra de John Patrick Shanley, guanyadora del Premi Pulitzer de Drama l’any 2005, sobre la fe, l’ambigüitat i el preu que s’ha de pagar per defensar unes conviccions morals fermes. El seu èxit va provocar una adaptació cinematogràfica, realitzada el 2008 pel propi autor. La pel·lícula va ser protagonitzada per un elenc de gran categoria, Meryl Streep, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams i Viola Davis, que van aconseguir diverses nominacions als Premis Òscar el 2009.
A Sant Andreu es podrà veure l’adaptació de la companyia Forat Sense Fons a l’Ateneu de Sant Andreu, carrer de l’Abat Odó, 71, aquest dissabte a les 20:30 hores i el següent a la mateixa hora, i els diumenges 24 de novembre i 1 de desembre a les 18:00 hores.
La història se situa al Bronx, Nova York, a l’any 1964. En aquell moment, bufen vents de canvi polític i social que estan influint sobre la comunitat fins al punt que l’escola catòlica parroquial St. Nicholas ha acceptat el seu primer alumne negre.
Alhora, el padre Flynn, un carismàtic i brillant sacerdot, intenta canviar les estrictes normes de l’escola que durant anys han estat ferotgement guardades per la estricta i conservadora germana Aloysius Beauvier, una directora amb mà de ferro que creu en el poder de la disciplina.
Entre tots dos, la jove germana James, una novícia nouvinguda a l’escola, innocent i impressionable, adopta ràpidament l’ideari de la seva superiora sobre la desconfiança cap als seus alumnes, els seus col·legues professors i cap a la societat en general. A conseqüència d’aquesta assumpció, la germana James alerta a la germana Aloysius sobre una trobada privada entre el pare Flynn i l’alumne de color anomenat.
Aquesta notícia li porta a creure a la germana Aloysius que el pare Flynn pot haver abusat sexualment del nen. Després d’una trobada entre els tres religiosos, Aloysius acusa directament el pare Flynn, que nega el delicte molt ofès, explicant que la trobada havia estat per a castigar al nen per beure’s el vi de missa. L’alleujament de la germana James contrasta amb la no acceptació de la germana Aloysius, la qual cita a la mare del nen per a intentar obtenir més informació.
Malgrat la falta de proves evidents, la Germana Aloysius explica la seva conducta perquè afirma que està intentant protegir al menor. Però, està complint amb l’obra de Déu o la seva obstinació és realment una mostra d’orgull?
El guió és una reflexió aguda sobre la culpa i com viure amb ella, però també una precisa mirada retrospectiva sobre una època, l’acció transcorre als pocs mesos de l’assassinat del president John Fitzgerald Kennedy, i una societat en la qual qualsevol que pensés diferent xocava amb l’establert per les jerarquies immobilistes que encara dominaven tots els ressorts de poder.
Fotografia: Un instant de la pel·lícula El dubte | Filmaffinity